Rabu, 31 Januari 2018

STJM: Campak Belakang - Praktikal 2009

Bersarang berhabuk sudah page ni.

Banyak sebenarnya nak dibebelkan tapi adakala keyakinan nak menulis tak begitu kukuh.

Balik ke masa belakang mungkin?

_____

<<Praktikal 2009>>

Page ni aku mulakan semasa praktikal Semester 4, tahun 2009.

Waktu tu praktikal di MPKB yang masih bertempat di Jalan Telipot, Kota Bharu. Kira-kira setahun usai praktikal ia beralih ke Wakaf Che Yeh.

Memori paling seronok waktu itu ialah menaiki lori sampah, lori najis, dan seangkatan dengannya.

Melawat tapak pelupusan sampah, melihat sendiri bagaimana praktikal kehidupan begitu jauh dari teori pembelajaran di dewan kuliah berhawa dingin.

Menilai bagaimana setiap peringkat cuba meningkatkan nilai kehidupan dengan cara masing-masing.

Profesor di universiti bergelut dengan kertas kerja dan kajian menuntut sampah sarap diurus dengan cara lebih baik demi kemaslahatan alam dan anak-anak masa depan, dengan pen, kertas, komputer riba, slide, dan suara.

Pemandu dan kelindan lori sampah berusaha memungut sampah di setiap tong sampah kawasan seliaan dalam masa yang sama memastikan sekitarnya bersih dari pelbagai sampah basah dan kering yang bercampur aduk, yang biasanya menyebabkan bau busuk terpalit, dan menyebabkan masyarakat memandang rendah pekerjaan mulia mereka.

Manakala kami si pelajar praktikal yang berkobar-kobar menyumbang sesuatu untuk alam, dunia, dan masa depan, tetapi terperangkap antara budi dan politik dunia pekerjaan.

Justeru, 8 minggu yang pendek bagai menarik rambut dalam tepung. Rambut jangan putus dan tepung tidak berselerak, nyata ia lebih mudah untuk berdiam diri dan mengikut arus.

Terlalu banyak anasir berbentuk serigala yang berbulu ayam yang mahu menangguk di air keruh berbanding sang belang yang menyorok kuku, meski kedua-duanya bagai arak ; buruknya lebih banyak dari baiknya.

Mujurlah, kami berjaya mengharungi tempoh 8 minggu tersebut, masih bernafas, walau ada calar-calar dan luka-luka kecil di sana-sini.

Dari situ, aku memutuskan, dunia sebenar - hakikat di sebalik 6 semester di menara gading - adalah tidak mudah, dan manis-manis buah, adalah ilusi.

Manis dari tempoh 8 minggu tersebut? Tentu saja ada.

Aku masih punya sahabat yang meski kenal lebih awal, tapi persahabatan kami berakar kukuh dari detik itu.

Hai kawan-kawan,
Masih ingat PCB? Atau lori tangki najis yang kita naik bertiga di depan, berempat bersama pemandu? Atau... bulatan yang berkali-kali bulatannya?


Ikhlas Tenggelam Dalam Ingatan,
#situkangjahitjalananmenulis

Tiada ulasan: