Isnin, 19 Mac 2018

Korean Music

Aku salah seorang pengikut muzik pop dari Korea Selatan.

Sejak penghujung 2008 atau awal 2009. Beberapa tahun sebelum tiba-tiba demam K-Pop tiba-tiba melanda.

Dan jujurnya aku pernah juga beberapa ke showcase dan konsert-konsert awam di mana artis K-Pop antara yang membuat persembahan, turut serta sebagai penonton pertandingan nyanyian Cina kerana artis undangannya adalah U-Kiss, sama-sama berlari-lari anak terjenguk-jenguk kepala di KLIA (hampir terlanggar tiang pintu gerbang yang sepemeluk besarnya) bersama kamera digital yang memang yak lekang di tangan, beratur lima ke enam jam di sesi bertemu peminat, dan pelbagai lagi aktiviti-aktiviti yang tidak terlalu mengeluarkan wang.

Apa yang aku suka tentang K-Pop ialah kesungguhan mereka.

Nyanyian secara langsung dengan rutin tarian yang hardcore.

Muzik yang menarik di halwa telinga.

Bonus kerana tak memahami liriknya sebab kalau faham memang penat lah pasal kebanyakan lagu mereka adalah rayuan sukma supaya tak ditinggalkan.

Pada aku keupayaan melontarkan suara secara langsung adalah lebih penting dari kehebatan rentak tari, justeru apabila tersukakan sesuatu lagu atau sesuatu kumpulan (aku jarang meminati penyanyi solo tak kisahlah dari negara mana sekalipun), aku akan cari nyanyian mereka di radio, terbukti kemerduan suara mereka barulah aku akan ikuti perkembangan kumpulan tersebut.

Andai kata lebih banyak lipsync berbanding nyanyian secara langsung maka selalunya aku ucapkan jumpa lagi di lain hari.

Selalunya juga aku lebih sukakan artis lelaki berbanding wanita. Alasannya, artis wanita kebanyakannya terlalu seksi, lagu yang agak banyak unsur-unsur sensual, dan kebanyakannya membawa lagu-lagu yang comel, yang kurang kena dengan aku.

Tapi ada juga artis wanita yang lagu-lagunya terselit dalam senarai lagu dalam walkman atau dalam laptop.

Begitulah.

Sekarang?

Ya, masih mendengar muzik mereka. Bersama si kecik.

Tiada ulasan: