Khamis, 6 Disember 2018

SJTM : Grab yang Garang

Kira-kira setahun di Klang ni, aku selalu juga menggunakan khidmat Grab.

Dan kebiasaannya aku ditemukan dengan pemandu yang berhemah dan berbudi bahasa.

Meski adakala air muka pemandu kelihatan garang dan tidak mesra, tapi penghujung perjalanan mereka pasti mengucapkan terima kasih atau sekurang-kurangnya tersenyum saat pintu aku tutup dari luar.

Bagaimanapun rekod ini terganggu sedikit pada suatu petang minggu lepas.
Aku ke Aeon Bukit Tinggi atas sedikit urusan dan membuat tempahan Grab kira-kira 4:30 petang untuk balik. Dan seperti biasa aku meletakkan nota tentang lokasi spesifik aku memandangkan lokasi otomatik oleh Maps selalunya hanya tepat beberapa meter dari lokasi sebenar.

Tempahan diterima oleh seorang pemandu. Notifikasi mengatakan pemandu hanya beberapa minit dari lokasi aku.

Pun begitu Grab tersebut hanya tiba hampir lima belas minit kemudian. Dari aplikasi Grab juga aku melihat keretanya seperti berpusing mengelilingi Aeon beberapa kali.

Nak batalkan tempahan, keretanya sudah pun di sekitar aku, justeru aku putuskan untuk menunggu sahaja meski pemandunya hanya tiba setelah aku agak lelah menanti. Lalu apabila beliau tiba aku bergegas membuka pintu kereta dan menyelinap masuk tanpa menegur pemandunya seperti kebiasaan aku lakukan. Sempat juga aku mencuri pandang ke arah pemandu yang kelihatan merah padam seperti menahan marah.

Bengkek jugalah rasa di hati, sudahlah lambat, jangan kata nak minta maaf atau memberi penjelasan sebaliknya beliau pula yang kelihatan bengang.

Belum sempat aku betulkan duduk pemandu Grab terus menghamburkan amarah.

"You tahu tak you sudah salah??"

Terpempam aku tiba-tiba diserang begitu.

"Salah? Salah apa Encik?"

"You tag location Back Entrance, tapi ini Front Entrance! Saya pusing-pusing tiga kali tau. Tanya itu security guard juga dia cakap dia tara tau sebab dia baru kerja."

"Tapi saya__" Dah letak nota lokasi depan Mc'Donald__

"Saya pusing tiga kali tau! Saya tengok itu Grab sudah cakap sudah sampai tapi you tak tahu kat mana."

"Kenapa__" Kenapa tak call__

"...Sudah rugi 10 minit saya! Pusing-pusing..."

Meski dengan skil customer service bertahun-tahun, aku masih gagal mencelah bebelan beliau. Setiap percubaan digagalkan dengan sambungan dialog luahan kekecewaan beliau. Akhirnya aku putuskan untuk menahan rasa dan berdiam diri.

"...Tapi aa, satu you betul. You letak itu notes. Saya sudah pusing tiga kali baru saya nampak itu notes. Haa itu you betul."

Jarak perjalanan hanya tiga kilometer dan kurang sepuluh minit, tapi aku nyaris-nyaris mahu membuka pintu kereta dan melompat keluar lalu menyambung perjalanan dengan berjalan kaki. Cuma memandangkan aku sudah membuat bayaran melalui pemotongan akaun GrabPay, maka aku tabahkan juga tiba ke destinasi.

Tiba di rumah aku mengambil masa beberapa jam sebelum memberi penilaian kepada servis pemandu tersebut.

Terasa trauma seketika, tapi seketika sajalah sebabnya esoknya aku masih menggunakan Grab.


P/S: Semoga jumpa yang baik-baik saja.

Tiada ulasan: