Rabu, 6 April 2016

Pregnant

Oh tidak.

Bukan aku yang mengandung.

Tapi sesorang yang aku kenal, mengandungkan zuriatnya sekarang ni.

Bila bercakap soal kehamilan dan mengidam, jujurnya ia satu topik yang agak sensitif. Sebab setiap kehamilan berbeza, walaupun ibu yang sama tapi pengalaman mengandungkan setiap bayi adalah tak sama, berbeza, dan tak serupa.

Ada yang alhamdulillah sihat wal afiat - tiada alahan, atau mungkin alahan yang minima, sentiasa cergas dan ceria. Tapi tak dinafikan ada yang lemah sepanjang masa.

Dan, memang ada yang kadang kala menuduh si ibu terlalu manjakan diri, layankan sangat perasaan.

Pun tak dinafikan, ada yang mungkin manja sikit lah, terutama kehamilan pertama - dengan takde pengalaman, dalam proses menghadam pahit manis bermentua, beripar-biras serta bersuami, jauh pulak dari mak ayah.

Banyak kemungkinannya, dan aku tetap percaya, menuduh itu ini kepada si ibu tak mendatangkan apa-apa kebaikan pun. Mendatangkan tekanan adalah.

Justeru, kepada si ibu, percayalah, anda kuat. Kuatlah untuk si bayi yang memerlukan anda. Dan kuatlah untuk kebaikan anda.

Kepada yang lain, say nothing is better sometimes.

Begitulah, aku harap aku dapat diamkan apa saja bergelodak.


P/s: Be strong, mum to be.

Tiada ulasan: