Khamis, 22 September 2016

Dari Simpang ke Jalan Lurus

Dahlah dah lama tak menulis kat sini. Lepas tu bila tengok dalam setahun terakhir ni, post semua jenis-jenis patah semangat. Putus asa. Aura negatif di mana-mana.

Bila pikir-pikir semula, aku salah percaturan dalam banyak hal. Setiap inci perkara aku pandang dari sudut yang salah. Semuanya nampak tak kena, tak lengkap, dan tak sempurna.

Lalu hasilnya, tekanan melambak-lambak.

Dan rasa kecewa. Tak suka. Tak gembira.

Walhal, aku sebenarnya dikelilingi sumber-sumber kebahagian yang banyak. Cukup untuk buat aku tersenyum dan ketawa.

Begitulah. Tak ada kerja, dah ada kerja. Kesorangan, dah berkeluarga. Jauh dulunya, sekarang dan bersama.

Tapi sentiasa meminta-minta yang tak perlu.

Justeru, akhir-akhir ni aku mula berfikir-fikir semula.

Bersederhana itu bukan tuntutan kosong, ia penuh makna hakikatnya.

Perlahan-lahan, aku sedang cuba membetulkan langkah yang selama ini menyimpang.

Baiklah, tak lah menyimpang, cuma mengambil laluan-laluan jauh yang penuh halangan, sedang lebuhraya terbentang selesa.

Lalu, semoga aku istiqomah. Dan percayalah, istiqomah itu terlalu mudah aku tuturkan, untuk laksanakan terlalu payah, namun tak mustahil.


P/S: Umpamanya sehelai selendang, materialnya penting, tapi lebih penting bagaimana ia disarungkan.

Tiada ulasan: