Sabtu, 24 September 2016

"...Maaf mengganggu.."

Kerana mereka juga manusia yang punya keluarga.

***      ***      ***      ***

Bertahun-tahun di talian menerima pelbagai rungutan dan mendengar bermacam masalah, suara jerkah dan caci-maki semacam sesuatu yang biasa.

Justeru bilamana meninggalkan dunia panggilan tersebut, tak dapat tidak aku pun memerlukan mereka untuk selesaikan sesetengah perkara.

Kerana mereka adalah punya capaian yang hampir menyeluruh ke mana-mana jabatan, sedang aku hanya berada di dalam satu cawangan kecil.

Lalu, bila memerlukan mereka, ayat yang mampu membuat mereka selesa untuk membantu, adalah, maaf mengganggu. Bolehkah membantu?

Percayalah, mereka akan lebih gembira. Kerana mereka bakal membantu kita, maka apa salahnya pohon bantuan dengan memuliakan mereka?

Kerana aku juga satu masa dulu, terus terangnya amat sukar menerima ucap terima kasih, walhal sergah sumpah seranah amat mudah menjadi halwa telinga.

Lalu, biarkan aku jadi satu dalam seribu.



P/S: Aku janji, meski rasa marah melonjak-lonjak mahu dilempiaskan dengan lontaran suara, aku janji akan cuba sedaya menahannya. Kerana aku juga seorang yang punya keluarga.

Tiada ulasan: