Ahad, 2 Oktober 2016

Maal Hijrah

Tahun berubah lagi.

Maka aku mengambil kesempatan untuk menanam azam baru.

1)Mahu kurangkan percakapan dan bebelan - kata seorang chef yang juga penulis, fokus pada apa yang kita dapat buat.

Maknanya, andai berlaku sesuatu kesilapan oleh orang lain, usah fokus pada kesalahan itu, tapi fokus pada apa yang kita boleh lakukan untuk perbaiki keadaan.

Nak fahamkan pun dah susah, nak buat tu tak pastilah.

Tapi aku akan cuba. Justeru, aku akan kurangkan perkataan andai ia tak perlu.

2) Lebihkan kasih sayang.

Untuk keluarga, dan keluarga. Untuk kawan takpe, sebab dengan kawan aku sangat sopan. Eh. Tapi dengan keluarga macam selalu kurang kasih sayang.

3) Kurang tak suka.

Kena kurangkan tak suka itu tak suka ini.

4) Solat awal waktu.

Ini sedang berusaha sedaya dapat. Semoga Allah kurniakan kekuatan.

5) Kreatif, yakin, percaya!

Aku tahu aku kreatif, aku yakin aku mampu, dan aku mahu percaya aku berdaya!


P/S: Walaupun azam bernombor, nombor hanya angka, bukanlah susunan keutamaan.

P/S/S: Mahu aktif berblog semula. Menulis akan membantu aku kurang luahkan kesakitan dalam bentuk percakapan.

Tiada ulasan: