Sabtu, 22 Oktober 2016

Teh O Ais

Badan sama-sama penat dek perjalanan Temerloh-Gua Musang melalui Kuala Lipis eh bagai ular dipalu.

Justeru kami putuskan bungkus makanan balik makan jelah.

Singgah di satu kedai masakan panas ni, ada satu keluarga sedang menjamu selera.

Aku pesan dua jenis lauk dan nasi putih dua bungkus. Akak tu minta duduk dulu. Aku angguk, duduk dan keluarkan telefon dan mula main game Burger.

Selang beberapa minit salah sorang pekerja bawakan segelas teh o ais.

Yang tak ada dalam pesanan aku.

Sambil tersenyum dia meminta aku minum dulu sementara pesanan aku disiapkan.

Kedai ni biasa-biasa saja. Tapi layanan sebegini adalah kali kedua aku terima.

Dan walaupun lepas balik aku dapati ada kesilapan pada pesanan aku, rasa hampa tu tak begitu terasa, mengenangkan bagaimana mereka sedaya melayan pelanggan.

Dengan senyum dan penghargaan.

Oh ya, kali pertama adalah di McD/KFC Plaza Damansara - di mana mereka hulurkan segelas kecil air pepsi/coca cola - kerana fries sedang digoreng.

Silapnya aku hanya berterima kasih, walhal perkara semacam ini layak diviralkan.



P/S: Terima kasih korang.

Tiada ulasan: