Selasa, 11 Julai 2017

SA : Skrin Kecik

SA dah 2 tahun 4 bulan.

Satu usia di mana perkembangan otak sejajar dengan ulah yang makin berkembang biak juga.

Aku spesies yang sukar berpisah dengan telefon pintar.

Urusan Chatik Collection, dan beberapa urusan lain selalu menjadi punca aku kerap kali memegang telefon sambil melayan SA.

Justeru, meskipun SA selalu hanya menatap telefon sambil aku di sisi, suatu hari terlepas juga.

Hari minggu dalam cuaca yang membahang serta kami yang kepenatan, kedua-dua kami terlelap, lalu SA menghadap telefon tanpa pengawasan.

Hanya sehari itu, tapi dia lekas pandai.

Lalu berdepanlah kami dengan kesan sampingan yang selalu aku baca di mana-mana.

Mudah memberontak.
Cengeng.
Cepat marah.

Dan kesan-kesan lain yang sungguh tak comel.

Malah pandai meminta aku tukarkan skrin penuh kepada skrin kecil, untuk memudahkan dia memilih sendiri video mana mahu ditonton.

Maka aku praktiskan kekangan hampir serta merta. Biarlah dikata kejam, kelak menanggung kesan itu kami sekeluarga.

Plan pertama mengalih perhatian adakala tak berkesan, lalu aku gunakan plan kedua.

Pertama aku muat turun Youtube for Kids. Sebagai persediaan.

Pilihan Carian aku tutup. Meminimakan video boleh ditonton.

Kemudian apabila SA merengek-rengek mahukan Didi and Friends di telefon (pilihan menonton di laptop atau tv tak dilayan, sebab tv dan laptop tak boleh dipilih-pilih sendiri), aku pilih Didi and Friends, setkan masa 15 minit, lalu aku serahkan dengan syarat.

"Tengok 15 minit aje tau."

SA buat muka comel. Oh tidak, ku tak layan.

"15 minit tau." Ulang lagi sekali.

SA buat muka sedih. Selalunya dia akan jawab juga 'ermm' bila dia setuju. Jadi nampak sangat dia tak setuju dengan syarat 15 minit.

"15 minit, tau." Muktamad. Erti kata lain, ambik atau tak payah langsung.

Telefon pintar bertukar tangan.

Mak aihhhhh. Tangan SA sikit punya laju pilih-pilih video. Menyandar kat bantal dengan kaki siap bersilang.

Anda 2 tahun je. Tak payah macam tu sangat. 😂😂

Muka jam aku kerling sesekali.

Tepat 15 minit, secara otomatik Youtube for Kids termati sendiri dan SA terus dibawa ke muka depan telefon.

Terus dia ke dapur mencari aku sambil tunjukkan telefon dengan muka cuaknya.

"Dah cukup dah. Esok pulak. Didi dah tidur."

Ok ayat terakhir tu biasalah ayat penutup. Hehe.

Dan, SA cuma terdiam.

Kemudian kami lupakan telefon.

Lepak-lepak tengok TV. SA naik lah kereta zaman kecik dia, keluar masuk walker zaman-zaman dia meniarap dulu, sampailah akhirnya dia ajak tidur.

Esoknya, SA langsung tak sebut telefon. Dan kebetulan juga aku tak banyak urusan dengan telefon.

-----------------
-----------------

Kesimpulannya, aku selaku mak-mak sendiri kena lupakan telefon.

Baru lah anak-anak tak teringin dengan telefon.

Dan, kadang-kadang kena hati kering juga jadi mak. Alahai susah bab ni. Terasa nak banjir juga lah masa mula-mula berkeras.

Tapi alhamdulillah, membuahkan hasil juga.

P/S: Ibu nak lupakan telefon tu yang susah. Macamana ni.

Tiada ulasan: