Khamis, 31 Januari 2019

STJM: 10 Minggu

Intermittent Fasting (IF).

Aku mulakan IF pada 18/11/18. Tarikh pun cantik kan, haha.

Tiga minggu pertama angka pada penimbang memang menurun. Hampir 2kg dalam masa hanya sesekejap itu.

Bagaimanapun angka itu mulai meningkat semula bagaimanapun tidaklah kembali ke asal sebermulanya ia. Dan meski agak kecewa tetapi dek mula terbiasa dengan pola pemakanan yang baru, aku teruskan sahaja.

Dan rasanya sepanjang tempoh sepuluh minggu ini aku hanya kecundang sehari atau dua, selebihnya aku kira aku agak berjaya.

Jajan kadang aku hadap juga.
Kerepek pun sesekali sekeping dua aku capai.
Minuman ringan adalah seteguk aku sisip, itu pun terasa perubahan pada tekak yang dah mulai bijak merasakan minuman sebegitu terlalu manis.
Makanan segera memang ada juga, kadang kala.

Setelah sepuluh minggu, rasanya aku kembali mampu menyarung sehelai blaus yang sengaja aku simpan. Blaus yang aku beli beberapa hari sebelum akad nikah hampir lima tahun dulu sebetulnya cukup longgar dengan potongan kembang di bawah.

Bagaimanapun beberapa bulan lepas aku tergamam apabila mendapati aku tak ubah nangka disarungkan kain batik tatkala suka-suka mencuba.

Dari situ aku dapati aku perlu kembali ke asal. Sekurang-kurangnya untuk kesihatan.

Alhamdulillah, walau hanya sekilo yang hilang (0.9kg setepatnya, hahaha), tapi kemampuan menyarung semula baju-baju lama, adalah juga satu kejayaan yang manis.

Tiada ulasan: