Jumaat, 24 April 2020

Puasa 2020 - PKP Day-38

Selamat berpuasa!

Hari pertama Ramadan yang luar dari kebiasaan.

Tiada bazar.
Tiada terawih di masjid atau surau.
Tiada yang bekerja kecuali yang di dalam kategori essential.

Dan hari ini sudah hari ketigapuluhlapan hampir semua rakyat Malaysia berada di rumah. Kalau orang dalam pantang dah hampir beraya pun.

Tapi Aidilfitri tahun ni sudah ada bayangan bahawa ia adalah Aidilfitri yang bakal diraikan tanpa berhimpun saudara-mara. Tanpa kesesakan di jalan raya dari bandar menuju ke kampung halaman. 

Justeru sejak masuk fasa Perintah Kawalan Kedua (PKP) kedua, aku dah mula cuba menerima kenyataan ni. Dan apabila PKP Fasa Ketiga yang sepatutnya berakhir empat hari lagi disambung kepada 12 Mei 2020, tiada rasa ralat keterlaluan yang singgah.

Cuma biskut raya mungkin tetap akan aku buat juga sikit sebanyak, dan baju raya tu nanti bedallah mana-mana lebihan kain dalam simpanan. 

Terawih di rumah bukanlah satu isu besar untuk aku meski boleh tahan hangat juga perdebatan berkenaan hal ni. Mohon supaya kerajaan mempertimbangkan cara paling sesuai dan selamat supaya terawih di masjid-masjid dan surau-surau dapat dilaksanakan seperti tahun-tahun sebelumnya.

Sejak kira-kira sepuluh tahun lepas aku dan kawan-kawan serumah waktu itu sudah biasa menunaikan solat terawih berjemaah sesama kami sahaja di rumah. Maklum sajalah kalau dah berbuka tak sedar diri, azan Isyak berkumandang masih bak lembu kekenyangan. Lalu aku putuskan tunaikan terawih mengikut waktu selesa sendiri, dan apabila kawan-kawan yang lain menurut jejak langkah itu, kami kemudiannya solat saja sama-sama.

Semoga Ramadan kali ini aku berjaya khatamkan alquran, atau sekurang-kurangnya hampir berjaya.

Dan semoga Allah angkat semula wabaknya Covid-19 dari mukabuminya. Sungguh, aku rindu ke MrDIY. 

Tiada ulasan: