Khamis, 30 April 2020

Rumput Di Padang Seberang Sana

Rumput di padang seberang sana selalu nampak lebih hijau dan segar. Dan selalu terlupa rumput di depan mata yang tak kurang bagusnya.

----

<<Dia, pekerja di sebuah syarikat swasta>>

Kerusi ditolak sedikit ke belakang sekadar memberi ruang untuk tubuh genitnya berdiri. Dia bangun dan membuat pergerakan ringkas untuk memberi kelegaan kepada badan yang sudah penat duduk berteleku di hadapan skrin komputer.

Duduk semula dan capai telefon pintar lalu membuka aplikasi Instagram. Insta story salah seorang temannya dipenuhi masakan pelbagai, hasil jahitan tangan, karya si anak lima tahun, dan sesekali ternampak gambar-gambar novel. Jarang-jarang ada juga temannya itu kemaskini gambar terkininya yang bersantai bersama si anak, atau sekadar sebelah tangannya memegang segelas besar latte bancuhan sendiri.

Sepintas pandang tiada yang istimewa.

Lauk-pauk dalam hidangan si teman semata-mata ayam masak kari, goreng kunyit atau kicap, atau ikan masak gulai. Ulam-ulaman, atau terung masak lemak. Hasil jahitan seperti baju kurung moden, dan blaus ringkas, atau sehelai singlet biasa. Latte buatan sendiri juga tidak lebih dari serbuk nescafe yang dibancuh dengan air panas dan sedikit gula yang digoncang pantas menggunakan botol air minuman 800ml untuk menghasilkan buih-buih halus sebelum dicampur ke dalam segelas susu berais. Manakala novel yang kelihatan bertimbun pula adalah novel lama beberapa tahun lepas yang dijual pada suku harga asal oleh pihak penerbitan demi menghabiskan stok.

Tetapi bagi dia yang sudah capek dengan beban tugas yang tidak habis-habis di bahunya melihat semua itu sebagai suatu nikmat yang besar.

Terkenang suatu waktu mereka sebelah menyebelah membanting tenaga mencari rezeki bersama-sama. Tapi kini si temannya terlihat lebih bahagia menjalani hidup. Seolah tiada kesal dalam perjalanan kisahnya.





----


Apa yang tidak dia tahu, ada si dia lain, dan yang lain, yang memandang dia sepertimana dia memandang si temannya.

Umpama sebuah karikatur pemandu Proton merenung cemburu kepada pemandu Honda di sebelahnya tanpa sedar dia juga ditatap penuh iri dan sedih oleh penunggang motosikal 100cc.




----

Hakikatnya, benarkah padang nun di sebelah sana lebih luas dan indah?

Tiada ulasan: