Khamis, 1 Oktober 2020

Negatif

Setelah tiga bulan berhempas pulas untuk kekal tenang, hari ini aku gagal. Rebah setelah penat bertahan. Akur dengan keadaan.

Selagi mana bergelar mentimun, usahlah berangan melawan sang durian.

Cuma, menyerahkan leher untuk disembelih bukanlah cara aku. Hanya kerana aku terlihat aman, tidaklah bermaksud aku tak mampu menyeringai. Bak sang bedal yang tenang di bawah sungai.

Semampu yang boleh, aku enggan berdolak-dalik. Lalu hari ini aku memilih untuk berterus-terang. Aku maklum akan ada rasa yang terusik, tapi aku selalu percaya bahawa mengungkapkan kebenaran yang pahit itu lebih baik dari menuturkan yang muluk-muluk tetapi dusta semua.

Jika mampu, aku mahu pinjam bahu. Banjir di tubir mata terasa sudah mahu melimpah keluar.

Benteng kelopak terlalu cetek untuk bertahan. Sebu yang tertahan ini juga semakin menyesakkan.

Begini rasa kecewa.

Aku kira aku sudah bijak menurunkan semua jangkaan. Aku kira aku cukup licik untuk hanya bertatih dan tidak berlari supaya langkah tak bertelingkah hingga aku jatuh tersadung. Rupanya hanya dengan menapak juga masih boleh salah percaturan.

Tersungkur juga terpijak lopak. Tertutup dek helaian daun yang nampak cantik bertebaran di bumi.

Jalan di depan seakan jalan mati. Buat masa sekarang aku hanya mahu duduk dan enggan berfikir.

Suatu masa aku akan bangun semula. Mungkin aku akan toleh ke kanan, atau ke kiri, atau mungkin toleh semula ke belakang. Jalan baru akan aku tarah.

Cuma buat masa sekarang, aku enggan. Pahit ini terasa perit.

Aku akan bangun. Tetapi bukan sekarang. Sekarang aku hanya mahu mendongak ke atas dan merenung langit malam. Mendung dan gelita. Tiada bintang mahupun bulan. Hanya sesekali kilat memancar.



---


Sekali lagi, aku membawa maksud namaku.


Tiada ulasan: