Rabu, 16 September 2020

Ibu VS Anak

Sebagai seorang ibubapa, adalah biasa untuk sentiasa risaukan anak-anak.

Dan kerana anak-anak itu jasad dan fikirannya adalah berbeza dari induknya, maka ia normal untuk selalu tak punya idea atau pemikiran yang serupa.

Di depan mata, aku melihat si ibu beria-ia mahu anaknya memohon jawatan apa-apa saja di bawah kerajaan. Alasan si ibu cukup utuh - meski gajinya tidak sebesar mana, tetapi kelebihan lain antaranya peluang untuk memohon jawatan lain lebih tinggi, serta pelbagai elaun yang hampir memampukan membayar bulanan sebuah Honda City.

Tetapi si anak hanya melayan ocehan si ibu tanpa tindakan. Tidak menidakkan juga tidak mengiyakan.

Aku melihat si anak punya cita-cita lain yang tidak seiring cita-cita ibunya.



---

Sebagai si anak, aku sedikit sebanyak pernah merasai keadaan itu.

Impian aku dan impian ma tidak pernah sama. Malah kerap berbeza. Cuma selaku seorang emak, ma acapkali mempunyai kuasa membuat aku patuh aturannya. Walau adakala aku merasakan ma tidak memberi aku peluang mengejar apa yang aku mahukan, namun sebagai anak yang maklum ma hanya mahukan jalan hidup aku lebih sempurna berbandingnya, aku akur dalam banyak hal.



---

Sebagai si ibu, aku juga dapat menyelami sedikit sebanyak si ibu itu rasakan - anaknya tidak mengambil peluang yang ada di depan mata.



---

Cuma begitulah kehidupan. Aku melihat ramai yang dikurniakan ibubapa yang sangat menyokong anak-anak, sanggup untuk mendokong apa saja kehendak anak-anak dalam mencorakkan jalan hidup masing-masing, sebaliknya si anak memandang sebelah mata kelebihan itu.

Dan dalam masa yang sama ramai juga ibubapa yang lebih gemar memandang anak-anak umpama diri mereka yang kedua - kejari apa yang telah mereka sia-siakan sewaktu kecil mereka. 



---



Sukarnya jadi si anak.

Dan tidak mudah juga menjadi si ibu.

Aku kira begini rasanya menarik rambut dalam tepung, rambutnya jangan putus dan tepungnya tidak berselerak.

Tiada ulasan: