Ahad, 6 September 2020

Siri Ibu Aisyah: Bahagian Kelima - Satu Jasad Dua Rasa

"Kenapa kak senyum?" Ma menyoal, nadanya dia sedang bersiaga dengan anaknya yang bukan anaknya.

"(Suhu) panas ni. Tak nak hantar klinik ke?" Sahut aku. Senyumku melebar, sinis.

Saat ini aku tahu aku sudah hilang kawal. Bicara dan tindakan aku sudah terpesong dari apa yang aku mahukan.

Kedua-dua adik perempuan aku yang masih bertelekung usai Maghrib, bingkas bangun menjauhi aku.

Bebola mataku segera melingas ke arah mereka, mencerlung tajam. Namun senyum kekal tersungging di bibir. 

"Takut ke? Hii....." Aku mengejek.

Kedua-dua mereka mencapai Yaasin Dan mula membacanya.

"Haa bacalah," Aku memprovok. "Hehe salah tu, baca balik."

Seketika abang keluar. Dia mengelilingi aku yang masih terlentang di atas tilam. Dalam luar kawal sebegitu, ada sekelumit rasa gerun menyelinap.

Abang bacakan beberapa potongan ayat, antaranya Ayatul Kursi, dan lidahku masih berani berkata-kata:

"Silap tu, tebalkan sikit bacaan tu."

Abang hanya tersenyum senget. Lesung pipitnya terserlah.

"Mu ya rupa-rupanya. Lama dah??" Suaranya tegas dan meninggi.

Aku diam, tetapi masih berdegil berwajah mengejek. Mata masih galak memerhatikan tingkah abang.

Seketika abang meminta lada hitam. Apabila ma membawa sebekas lada hitam dalam bentuk serbuk, tawaku pecah.

"Eh mana nak sakit kalau serbuk. Biji la biji! Tekan kat ibu jari kaki tu! Tekan kuat-kuat barulah sakit!" Sempat aku 'sekolah'kan abang. 

Kali ini abang tergelak sinis. Dia tidak membalas kata-kataku sebaliknya hanya mencubit sedikit serbuk lada hitam lalu menekapkannya ke ibu jari kakiku.

Aku galak ketawa-ketawa kecil. Sebahagian fikiran masih mengawal suara supaya bayiku tak terganggu.

Dalam aku melayan rasa lucu, sensasi sakit tiba-tiba menerpa.

"Aduh sakitlah!" Jeritku.

Giliran abang tertawa. 

"Eh dah jadi serbuk pun sakit ya," Aku masih mahu bersuara.

Abang mengulang lagi hingga aku memekik minta dihentikan.

"Tak sayang adik ke mu ni?!!" Raungku.

"Sejak bila mu ada??!!" Jerkah abang.

"Kat labour room bodoh! Sakit ni!" Sungguh, aku sendiri terkejut dengan kata-kata yang terluncur keluar ini.

Sekonyong-konyong wajah bayiku yang ternampak terlalu bercahaya itu terbayang semula.

Sebahagian hati terasa kecewa. Cuainya aku sebagai ibu.

Dalam aku tenggelam dalam larutan emosi, jemariku menggembang dan cuba menggapai si kecil.

"Aku suka dia. Dia comel, putih." Jawapan ini tetap dituturkan oleh bibirku cuma ia bukan lagi oleh aku.

Aku sudah terawang-awang.

Tiba-tiba suara anak adikku si jururawat memecah sunyi. Suara anak lelakinya yang baru berusia dua bulan, persis suara bayiku.

"Aisyah!" Aku kembali. Terasa diriku menyatu bersama jasad semula. 

Apabila ma menyatakan tangisan itu tangisan anak buahku, aku segera diganti semula.

"Hey, bisinglah botak ni!" Aku mendengus. Adikku segera memeluk erat bayinya lalu membelakangkan aku.

"Aku tak suka dia! Dia lelaki! Botak pulak tu!" Sambungku, suaraku sarat emosi jelik.



---


Bahagian-bahagian akan datang mungkin banyak dialog.

Kebanyakannya adalah dialog asal.

Kata ma, sewaktu aku diganti, loghat itu tidak sepenuhnya berslanga Kelantan. Ada bunyi Bahasa Melayu slanga KL sedikit sebanyak.

Ya, aku sedar sewaktu semua kata-kata itu terucap, namun semuanya bukan lagi dalam kawalan aku.








Tiada ulasan: