Sabtu, 19 Februari 2022

Down With Fever & Keputusan

Aku kurang sihat sejak awal minggu lepas.

Khamis minggu lepas akhirnya aku demam. Tekak rasa perit dan pahit. Selepas beberapa siri ujian air liur kendiri, aku nyata tidak dihinggapi virus korona.

Jumaat aku ke kelas seperti biasa. Malangnya pagi Sabtu aku kembali demam. Tidak sedap hati, kali ini aku membuat ujian RTK dan hasilnya masih tetap negatif. Ahad aku mula batuk.

Batuk itu tidak berkurang secara ketara meski aku mengambil ubat batuk. Justeru sepanjang di kelas aku mengenakan pelitup muka hampir sepanjang masa - sekurang-kurangnya semasa penyediaan makanan dan semasa berinteraksi dengan murid-murid.

Petang Selasa ada mesyuarat, walau separuh hati mahu meminta pengecualian tetapi mengenangkan imej aku yang sudah koyak di mata pegawai, maka aku gagahkan hadiri mesyuarat. Ia bermula jam 2 petang dan hanya tamat jam 730 malam. Sepanjang lima jam setengah tersebut aku batuk berterusan. 

Aku tahu aku mementingkan diri dengan masih tetap menghadiri majlis yang menghimpunkan kira-kira empat puluh orang itu, tetapi apabila kesilapan dan kesalahan aku yang menjadi intipati mesyuarat, ketidakhadiran aku (atas apa sahaja alasan) tentu sahaja bagai menyimbah cuka di bukaan luka yang parah.

Rabu, aku bangun dengan mata yang sembab. Tentu saja, malamnya batuk yang berterusan menyukarkan aku melelapkan mata. Meski guru kelas memaklumkan bukanlah satu masalah untuk aku mengambil MC, namun memikirkan para pegawai akan hadir ke kelas dalam masa terdekat dan bila-bila masa, aku tak fikir MC merupakan pilihan terbaik.

Walau jujurnya ada harinya aku menunggang motosikal dengan agak terhuyung-hayang. Dua puluh lima kilometer dalam keadaan kurang sihat bukanlah sesuatu yang menyenangkan.

Amarah yang dihamburkan pegawai sebelum cuti Hari Raya Cina, kelewatan menghantar dokumen tuntutan gaji, kesilapan dalam laporan dan surat dari kelas ke pejabat, aku nekad fokus dan melakukan yang terbaik. Tetapi kerana aku masih punya hati, ungkitan dan umpatan yang sampai ke telinga sebetulnya menghakis benteng sabar yang semakin hari semakin sumbang binaannya.

Entah di atas alasan apa kali ini, aku selagi lagi cuai. Kerana kecuaian itu, aku berada dalam situasi yang cukup-cukup tidak mudah untuk aku hadapi.



----



Sejak Jumaat, aku sudah membuat keputusan. Namun aku masih sedang berfikir sebaik-baiknya baik buruk keputusan yang bakal aku ambil.

Apapun, aku pernah merasa tekanan yang keterlaluan sehingga memberi kesan kepada fizikal dan mental. Emosi aku jadi bercelaru dan sentiasa turun naik. Tiga tahun aku berada dalam keadaan tersebut - sunyi dan sepi.

Untuk mengatakan aku mengalami depresi adalah sukar kerana aku tidak pernah berpeluang mendapatkan diagnos secara rasmi. Tetapi tempoh tiga tahun itu cukup menyakitkan. 

Apa sahaja yang berlaku, aku tidak mahu kembali ke tempoh tersebut.




----



Hanya kerana aku bukan lantikan kontrak, tidak bermaksud aku hilang hak dilayan seumpamanya manusia, bukan?





----




Dan begitulah. Nampaknya Isnin nanti aku punya banyak hal yang perlu diuruskan. Semoga semuanya Allah permudahkan.

 

Tiada ulasan: