Sabtu, 5 Februari 2022

Selamat Tinggal Januari

Januari 2022 agak berliku buat aku.

Mungkin dah lama tak punya bos hingga aku lupa bagaimana rasanya jadi mentimun. 

Satu demi satu kesilapan aku lakukan. Alhamdulillah partner aku seorang yang sentiasa memberi tunjuk ajar (walaupun sesekali garangnya muncul).

Aku bergelut dengan keadaan, masa, serta pelbagai situasi di luar jangkaan. 


----


Awal Januari diuji dengan kelas yang tenggelam hampir keseluruhan dek banjir Klang 18 Disember 2021, selain stranded seketika di Seksyen 13 pada hari kejadian.

Proses membersih itu memenatkan, namun percayalah yang lebih penat apabila bermacam pihak ingin meninjau (literally) keadaan kelas.

Meski air sudah surut pada Rabu, dan Khamis kami sudah boleh ke Sri Muda (ya, kelas aku terletak di Taman Sri Muda, Seksyen 25 Shah Alam), tetapi kami tidak dibenarkan untuk berbuat apa-apa meski sudah ada satu team yang menawarkan bantuan untuk kerja-kerja membersih.

Semuanya kerana YB Menteri itu dan ini nak turun padang dulu melihat keadaan kelas. Sudahnya, kira-kira seminggu sesudah air kering barulah datang kira-kira 20 orang sukarelawan untuk membersih.

Ia sebuah proses yang panjang dan memenatkan - fizikal dan mental.

Misi sukarelawan ternyata berbeza dengan impian kami. Kami mahu menyelamatkan apa yang dapat, sedangkan sukarelawan mahu membersihkan segala-galanya dari kelas. Sudahnya hampir semua barang dibuang.

Keesokan harinya aku mengutip semula barang-barang tersebut dari longgokan sampah.

Dalam tempoh sebulan ini banyak benar pihak yang melawat ke kelas. Malah aku paling terseksa emosi sewaktu sesi kaunseling pasca-banjir. 

Jujur, aku bukan dalam golongan yang terkesan dengan banjir yang berlaku, tetapi kejadian tersebut tetap mengganggu pertimbangan. Dua jam sesi tersebut, aku meraung dalam hati meminta agar hentikan semua perincian tentang apa yang telah terjadi. Ia terlalu menyesakkan.

Syukur aku memakai pelitup muka dan bercermin mata. Sebahagian perasaan mahu berlari keluar jauh dari situ.


.



Tiada ulasan: