Selasa, 16 Ogos 2022

Hai 2017.

Hari ni langkah pertama keluar dari zon selesa - berdepan dengan sesuatu yang aku selalu elak.

Mendengar perkembangan tentang orang-orang yang aku tak mahu ambil tahu. Bercerita tentang hal-hal yang mahu aku lupakan.

Aku masih overwhelmed. 

Tapi nampaknya luka sudah tinggal parut. 

Ternyata pilihan untuk mengubah apa yang ada dalam kawalan dan melepaskan apa yang tak tergapai dek tangan merupakan pilihan yang agak bijak.

Satu-satunya dalam kawalan aku adalah diri sendiri. 

Hidup untuk diri sendiri.
Gembira untuk diri sendiri.
Menunggang motosikal semula di sini untuk diri sendiri.
Kembali bekerja untuk diri sendiri.

Berhenti buat sesuatu untuk yang lain. 
Berhenti menagih kasih sayang yang tidak pasti.
Berhenti mengharapkan senyum yang tak punya erti.
Berhenti peduli tanggapan orang lain.



----


Selepas lima tahun, akhirnya aku mampu menoleh ke belakang tanpa rasa sebal.

Tiada ulasan: