Isnin, 5 September 2022

Novel Review: Writer's Cut Ramlee Awang Murshid

Tulisan terbaru dari Ramlee Awang Murshid, terbitan syarikatnya sendiri dan hanya boleh didapati menerusi pembelian online.

Writer's Cut Time (WCT) ada sedikit vibe Aku Bercerita namun dengan jauh lebih baik. Jika aku dapat merasakan keangkuhan si penulis dalam Aku Bercerita, namun sebaliknya dalam WCT yang seakan lebih humble. Malahan RAM seperti melangkah keluar dari zon selesanya dan menulis menggunakan konsep baru.

Mengikuti penulisan RAM sejak 2003 atau 2004, aku sudah hampir dapat 'membaca' gayanya. Malah Haura gagal menyuntik adrenalin untuk meneruskan pembacaan sehingga aku mengambil masa 12 bulan untuk menyambung bacaan.

Aku kira kali ini RAM memilih untuk berada di tengah-tengah antara kepuasannya sebagai penulis serta memenuhi jangkaan pembaca dalam masa yang sama - ibarat menarik rambut dalam tepung; rambut jangan putus, tepung jangan pula berselerak.

WTC bermain dengan time travel (konsep yang tidak aku gemari), namun konflik yang melingkari Pak Ngah dan Ain Nur berjaya membuat aku mengenepikan seketika rasa tidak suka itu untuk menelusuri apa sebenarnya yang cuba diceritakan.

Plot twist tentang Jamilah ternyata di luar jangkaan. 

Meski awalnya aku menyangka tanpa bacaan Ranggau aku akan agak terpinga-pinga, nampaknya ia tidak terjadi. Ranggau dalam WTC seolah berbeza dengan Ranggau dalam Ranggau. Mirip Carlos dalam Magis yang agak berbeza dari Carlos dalam Mandatori.

Setelah plot perlahan-lahan menurun selepas klimaks, nampaknya RAM masih berjaya menyelitkan unsur kejutan. 

Open ending pula di penghujungnya, namun sebagai pembaca kali ini aku tidak berasa annoyed - terpukul mungkin dengan kata-kata dan pandangan Rusdi Salleh.

Jika Ain Nur merasakan awalan bab itu membosankan, tapi tidak pada aku. Begitu juga cerita dalam cerita (Mahar Rangbulan dan Liverpool Ghost) yang meski kelihatan tidak ada perkaitan namun ia sesuai dengan konsep Writer's Cut.

Kudos RAM, saya menikmati karya ini.




Tiada ulasan: