Jumaat, 11 November 2011

Gemuk & Kegemukan

BMI : Satu kayu ukur menggunakan berat dan tinggi untuk menilai sejauh mana sesorang mencapai berat yang ideal.

Calculate your BMI.


= kg/m2

Kategori BMI;

Normal weight = 18.5-24.9
Overweight = 25-29.9
Obesity = BMI of 30 or greater



Cuma, apakah BMI nih cukup seswai untuk menilai kesihatan sesorang? Hanya pada luaran yang tampak fit, slim dan mantap?

Makan sekali sehari, hadkan pengambilan makanan.

Follow all these??? Ufff....*pitam


Uff... pada aku yang memang tak penah amalkan diet sehat ikut piramid makanan, atau minum air berliter-liter sehari, diet dan pemakanan sehat tuh penting jugak. Tapi, tak penah pon aku nak buat, hanya makan, makan dan makan apa saja.


Tadela sedap sangat pon sebenarnya neh... *keke


A total stranger, dengan tulus iklas bagitau aku nampak cam 30-an.

Hoh, sesuatu yang sangat biasa aku dengar sebenarnya, dan opkos tuh tak mendatangkan apa-apa rasa.

Cuma, sikit sebanyak terpikirkan hari mendatang.

Parents aku sangat sihat di usia hampir setengah abad dorang. Kalo tengokkan amalan dorang, especially mak aku, seyes hebat.

Mak aku sangat menjaga pantang terutamanya masa pas beranak.

40 hari makan nasik sejemput, berlaukkan ikan bakar semata, tade garam, tade budu.
Air kosong saja.
Ulam-ulam kampung, celur dan tawar tade rasa.

Hasilnya, beliau sangat sehat, dan tade spare tyre memana-mana, sehingga la pas lahirkan si MAW 4 tahun lepas.
Budak tuh kua kot pembedahan, maka tak mampu la mak aku nak pantang, start situ la kesihatan mak aku decrease sikit.
Tapi still, mak aku jauh lebih sehat dari aku sendiri.

So, apakah masanya untuk menjaga pemakanan aku?

Ufff......

Peberet aku neh sume??

*Jarang tade dalam peti ais~ ^^


Bekpes tak lengkap tade nescape~! Tapi lagik suka Original...



Ini pon ok, tapi tak suka sangat, tawarr... ;p



Ni sangat best! Tapi lagi suka yang laer hijau..... ^^



Ni pon syedap!


Ommooo.... apa jadik ngan sume tuh nanti.... peberet sayerrr....
*nanes*




P/S: Arjuna kini di Sarawak. Nak ikottttt~!!!

1 ulasan:

kak mok berkata...

org pon suke mkn jajan! hehee