Isnin, 10 Februari 2014

Yogjakarta Trip : Gunung Merapi

Short trip - 250,000 IDR
(1 - 1 1/2 hrs)
Medium trip - 350,000 IDR
Long trip - 450,000
(3 hrs)

Masa lawatan ke Gunung Merapi cuma sampai pukul 6.00pm (alkesahnya pukul 6.00pm tuh dah gelap gulita, maghrib masuk pon pukul 5.40pm).

Kerana kitorang sampai sana dalam 3.30pm, singgah jamak ta'khir dulu (ada surau & toilet berbayar kat situ), justeru amik short trip jeh. Dan ada 2 pilihan untuk ke trip tu, sama ada menggunakan jeep, atau motosikal (ni bukan bawak sendiri, bonceng jeh). Kitorang amik jeep dan nasib baikla tuh memang pilihan yang tepat.

Pemandu jeep tuh sebenarnya antara mangsa letusan Merapi pada 26/10/2010, kampung beliau yang terdekat dengan gunung tuh tapi yang terakhir kena & yang paling dahsyat kesannya. Kalau kampung-kampung lain ada jugak yang tinggal tunggul-tunggul binaan rumah dan seumpamanya tapi kampung yang terakhir ni lenyap terus.

Memang padang jarak padang tekukur.

Short trip nih ada 5 - 6 stop. Yang pertama tapak apakah namanya dah lupa, tapi dari situ bleh nampak kesan jambatan yang kena wap panas letusan 2010 tu dan jugak lubang-lubang hasil letusan yang sama.
Kemudian, ke tapak kampung Dusun Jambu. Highlight kat sini adalah seketul batu besar, jugak hasil letusan 3 tahun lepas yang dipanggil batu alien. Katanya sebab menyerupai wajah manusia. Sama ada aku yang tengok dari angle yang salah atau kurang imaginasi aku gagal mengenalpasti tang mana rupa manusia batu tuh.

Di lokasi yang sama ada sungai yang katanya dulu kedalamannya cecah 100meter tapi lepas letusan tuh dah tak jadi sungai lagi.

Mungkin sebab ketiadaan pokok jadi angin sangat kuat kat kawasan tun Dan kalo jenis tak tahan sejuk better bawak at least kardigan. Toksah berangan bawak shawl sebab besar kemungkinan shawl bleh terbang melayang.

Stop yang kedua terakhir adalah tempat paling tinggi kitorang bleh naik, dari situ memang nampak Gunung Merapi dengan jelas. Puncaknya dilitupi awan. Bukan setakat gunungnya je, masa memulakan perjalanan pon kitorang sendiri meredah awan.

Hentian terakhir adalah muzium jam. Asalnya adalah salah sebuah rumah yang strukturnya masih ada, dan sisa-sisa harta yang ditemui dikumpulkan kat situ sebagai mengingati kejadian tersebut.
Bila sampai situ pengasas museum tersebut bukan setakat sambut dan jelaskan kronologi kejadian tu kat kitorang malah dengan baik atinya menjawab segala macam soklan kitorang yang dah ala-ala reporter pencen.

Tepat 6.00pm kitorang sampai kat checkpoint yang asal dan kitorang je yang tinggal blom balik-balik rupanya. Masa tuh memang dah gelap gulita.


Jeep yang digunakan sepanjang trip. Ada bumbung tapi kitorang request untuk bukak. Baru la thrill~


Meredah awan




Gambar tak dapat dielakkan dari blur - satu, sebab pakai kamera biasa, kedua, perjalanan adalah sangat melompat-lompat macam roller coaster.





Jambatan yang terkena asap panas letusan



Muzium Jam : Sisa selepas letusan


Muzium Jam 


Muzium Jam : Bangkai Sapi aka Lembu


Sungai yang tak lagi rupa sungai


Sebelum dan selepas letusan




P/S: Entry yang sepatutnya publish Julai tahun lepas~

Tiada ulasan: