Ahad, 18 Mei 2014

Denial

Penafian.

Perbuatan menidakkan sesuatu yang hakikatnya adalah sebuah kenyataan.

Mungkin perkataan ni yang paling sesuai menggambarkan aku sekarang ni.

Bukan la tak penah terpikir untuk berada di kedudukan sekarang ni, cuma tak pernah berfikir secara serius. Aku lebih suka abaikan apa saja andai ia melibatkan perasaan.

Kenapa?

Sebab secara peribadinya, aku ada satu masalah yang aku kenalpasti sendiri sebagai paranoid. Baiklah, tidakla serius sangat, cuma sedikit rasa serik.

Enggan mengulang kepahitan yang sama pernah dirasa. Macamkan tertelan air laut waktu mandi pantai zaman kekecik dan serik seketika, tapi hilang serik sambung mandi lagi, tapi lebih berhati-hati.

Macam tu mungkin, aku berada di posisi 'lebih berhati-hati', tapi memang enggan mengulang apa saja yang bakal menghadirkan kenangan lama.

Cuma, macamkan sang pelanduk yang selalu terlupakan jerat, macam tu lah aku terlupakan apa yang pernah berlaku, lalu secara tak sengaja mengulang semula sesuatu yang cuba aku elakkan.

Baiklah, mungkin penjelasan dari sisi negatif.

Apa yang berlaku, bukan lah sesuatu yang buruk. Jauh sama sekali sebenarnya, malah ia sesuatu yang diimpikan semua orang. Err... semua orang yang normal, sekurang-kurangnya.

Cuma, berada di situasi aku, dengan apa yang pernah berlaku satu masa dulu, ketakutan tu ada. Kerisauan tu memang sentiasa berlegar. Dan kebimbangan ada di mana-mana.

Ia sesuatu yang hanya aku tahu.

Sebab andai ia aku umumkan pada sesiapa, bukan je mengundang tawa, malah seberkas 'nasihat-tak-perlu' akan berbondong-bondong tiba. Cukuplah.

Aku bukan anak-anak remaja yang gagal mengira apa yang salah apa yang benar, atau anak-anak kecik yang perlukan ingatan tentang waktu tidur. Aku si dewasa yang rasanya seiring usia.

Sesuatu seperti, '...biasalah, waktu-waktu macam ni memang risau tak menentu...' atau, '...jangan layankan, nanti dah selesai semuanya hilang lah tu...' diiringi senyum sinis atau tepuk mesra di bahu, bukanlah apa yang aku perlukan.

Dan aku tak perlukan apa-apa sebenarnya. Ya... mungkin aku perlukan sepasang telinga yang mendengar, tanpa menghakimi. Atau sekeping wajah yang tak terbega-bega saat aku mulakan cerita.

Tapi tu lah, masa semakin suntuk. Dan permintaan ni semacamnya mustahil. Dan sepertinya melampau pon ada rasanya.

Dan kali ini, untuk menitipkan, 'menerima apa adanya seadanya ia sebaik pilihan', terasa payah.

Julung-julung kalinya, semangat terasa bergentayangan di mana-mana. Gagal diheret turun memijak bumi yang nyata, enggan mengalah entah gagah pertahankan apa.

Mungkin, mungkin menerima hakikat sepertinya ia, adalah satu-satunya pilihan. Mungkin.



P/S: Pernah merasa sakit terjatuh dari pohon nan tinggi?


Tiada ulasan: