Ahad, 24 Januari 2016

Wanita Bekerjaya VS Memasak

Terlebih dahulu, aku bukan tergolong pandai memasak sejak azali. Dan bukan juga jenis yang sekali cuba memasak terus hebat setaraf chef kedai makan ala masakan thai. Ironinya aku suka rancangan masakan dan kadang-kadang suka juga cuba-cuba memasak mana lah tahu tiba-tuba jadi sedap setara Chef Wan.

Aku sorang bekerjaya. Balik cuma nak mandi, makan, rehat, dan menghadap laptop, tv, atau buku.

Nama nak bersilat di dapur dan hanya selesaikan urusan memandikan (?) diri serta lain-lain usai memasak yang paling-paling perlukan sejam, memang kelihatannya bukan pilihan yang bijak pada aku.

Justeru, satu masa dulu aku tertanya juga. Pasangan yang sama-sama kerja, bila balik si isteri masih punya tenaga ke dapur siapkan paling tidak dua atau tiga jenis masakan (walau secikai mana sekali pun jenis masakan tu), homo sapiens jenis apakah mereka yang mampu menjana tenaga extra sebegitu?

Kerja seharian itu sendiri sudah menghakis hampir keseluruhan semangat tapi mereka masih gagah dan jitu mencampak pelbagai haiwan serta daunan ke kuali dan periuk lalu menghasilkan makanan setara kedai makan kalaupun bukan lebih sedap.

Lebih lagi bila masakan tu memerlukan tugasan seperti menggunakan blender yang pada aku... Oh renyahnya!

Tapi, mengalaminya sendiri rupanya aneh dan takjub.

Lebihan tenaga memang akan terjana sendiri sebaik sampai di rumah untuk tugasan menyediakan makan malam.

Tidaklah aku rajin sangat nak memasak (atau pandai lah sangat nak masak) tapi angan-angan untuk makan bersama encik beliau itu rupanya jadi booster kepada tenaga extra.

Dari sorang anak dara yang memang hampir nil tentang ilmu persilatan di dapur sekarang aku mungkin dalam proses nak tukar tali pinggang putih kepada kuning. Mungkin bila aku pandai buat kueh nanti aku akan berjaya tukar kepada tali pinggang merah.

Dah oh ya, sekarang dah jadi puan isteri serta puan ibu, bukan anak dara yang tak gemor memasak lagi muahahahaha.

Bila satu hari balik keje encik beliau boleh mintak masak ayam paprik, begitu rupanya rasa bahagia jadi orang reti memasak hahahaha.

Kesimpulannya, bekerjaya tak perlu vs memasak. Kerana persilatan di dapur adakala adalah terapi kepada kerjaya yang adakala menghentak pundak. Dua-dua ibu jari aku jempulkan kepada mereka yang hebat tahap tali pinggang hitam dalam kedua-dua bidang.

Anda homo sapiens yang hebat...!


P/S : Misi terbaru, balik kampung lagi nanti nak beli periuk pengukus, patik nak belajar buat tepung pelita hahahaha.

Tiada ulasan: