Sabtu, 5 Mac 2016

Si Kecik

Si kecik dah genap setahun.

Dah berani berdiri-berdiri, cuma masih belum pandai benar-benar melangkah. Masih jengketkan kaki di atas jemari kecik beliau. Heh, taklah kecik sangat kakinya, jenis yang besar juga, ikut kaki mamanya kot. Nak kata kaki ibunya ni, taklah besar sangat mana pun. Haha~

Si kecik neh, punya ibu susuan, merangkap ibu saudaranya sendiri. Penangan ibunya sakit-sakit di awal kelahiran beliau. Susu tak keluar satu cerita, kaki sakit tiba-tiba, satu cerita. Fikiran melayang meracau, satu cerita.

Syukur lah ayahnya sangat gagah menerima apa adanya si isteri, walau moody jangan cerita, silap goreng udang dan kangkung pun jadi topik menangis sejam lencun baju kurung. Dan tokmanya serta cik-ciknya semua rela membantu walau masing-masing taklah berkudrat mana.

Lalu, ringkas ceritanya, si kecik punya sorang ibu, dan sorang mama. Dan oh ya, sorang abang yang berbeza hanya dua bulan.

Tiada sambutan, tiada makan-makan, tiada jalan-jalan, atau sebarang acara khusus untuk si kecik. Sekadar gambar pada tarikh yang sama sepertimana tahun lepas sebaik si kecik menjengah dunia.

Nak kata konon merendah diri takde majlis untuk si kecik, memang tidak lah. Cuma, secara logiknya si kecik hanya setahun jagung, masih menyusu, belum reti apa itu kek, dan kalau dibuatkan atau dibelikan kek pun, bukan si kecik yang dapat makan. Maka, ibunya ni memutuskan, satu latte blended untik ibu, satu iced chocolate untuk ayah, dan satu blended stoberi untuk paksu, di mana kesemuanya dari Cool Blog, cukup lah tu. 

Birthday girl?

Makanan terbaik di atas muka bumi untuk bayi.

Walaupun si kecik seakan paham dan menjeling semacam, ibunya ni anggap si kecik masih terlalu kecik untuk paham. 

Taklah kejam pun kan? haha~

Kesimpulannya, ibunya harap si kecik akan sentiasa sihat, sentiasa dalam rahmat Allah, dan jadi sorang anak yang solehah, adik yang solehah, dan umat islam yang mukminah. Amin.




P/S: Ia sebuah tarikh, sekadar menyingkap sebuah kenangan sebermulanya sebuah kehidupan, sedangkan hakikat tak ternafikan.


Tiada ulasan: