Ahad, 21 Ogos 2016

Setahun : Aku Yang Bertatih

Khamis lepas genap setahun aku di bumi GuaM.

Nostalgia itu terasa, kerana setahun kali ini panjang dan jerih payahnya ketara.

Tak pernah aku kecewa sekerap dalam setahun ni, sepanjang tempoh bekerja.

Tak pernah aku putus asa sekerap dalam setahun ini.

Tak pernah aku mengalah sekerap dalam setahun ini.

Tak pernah aku selelah dalam setahun ini.

Dan, tak pernah nekad itu sekuat dalam setahun ini.

Tapi, dalam pahit, manisnya tetap ada.

Tak pernah aku balik kampung sekerap tahun ini.

Tak pernah benar-benar merasa cuti raya sepanjang tahun ini.

Tak pernah menikmati hidup bersama keluarga kecil aku ni seindah setahun ni.

Tak pernah aku memasak semahir tahun ni.

Tak pernah memonopoli jalan raya seperti tahun ni.

Tak pernah berjalan-jalan sekerap tahun ni.

Tak pernah memiliki impian-impian tertunai sebanyak tahun ni.

Ia manis.

Ia pahit.

Dan walau segalau mana terasa oleh setahun ini, aku masih mahu kekal di sini. Bukan kekal begini, aku mahu di sini, dalam kondisi lebih baik dan lebih utuh.



P/S: Bersama kesusahan itu ada kesenangan. Seperti pelangi yang selalu muncul selepas ribut menghentam.

Tiada ulasan: