Sabtu, 20 Ogos 2016

Bunga Wanginya Berbeda, Seperti Manusia Minatnya Tak Serupa

Baik, tajuk panjang dan puitis di situ.

Kesahnya semua manusia dasarnya punya sebatang tubuh, sepasang tangan kaki dan telinga. Namun kerjanya, lebih dan kurangnya, tak serupa malah berbeza.

Begitulah manusia diciptakan tak sama supaya boleh berkenal-kenalan malah saling sama bertolak ansur dan bekerjasama.

Justeru adalah biasa bila minat dan kesukaan langsung tak sealiran.

Lalu aku memang selesa berbelanja secara dalam talian. Mudah, sesuai aku yang kesibukan, dan adakala harganya sedikit murah.

Memandangkan aku si ibu untuk anak yang masih menyusu badan, maka aku kerap jugaklah membeli baju-baju atau perkakasan atau pakaian yang mesra penyusuan badan. Cantik untuk aku, mudah jugak untuk si kecik.

Cuma tatkala ada yang menempelak apa perlunya berbelanja lebih untuk baju-baju sebegitu, aku hanya tersengeh tayang gigi yang putih kuning.

Bunga tak semuanya ungu, lalu kenapa persoalkan manusia tak semuanya begitu?



P/S: Kerana perbezaan itu perlu, lalu begitulah kehidupan. Andai semuanya senada, apa bezanya manusia dan mesin?

Tiada ulasan: