Selasa, 12 Disember 2017

Antara Menulis dan Menjahit

Antara MENULIS dan MENJAHIT.

Aku sebenarnya suka kalau aku pandai melukis. Tak cantik macam kartunis pun takpelah asalkan bukan orang lidi.

Lari topik kan.

Menulis dan menjahit.

Kedua-duanya aku suka. Kedua-duanya makanan untuk jiwa aku. Kedua-duanya membahagiakan.

Menulis; ini bagaikan dalam pembuluh darah, minat ini sejak aku 9 tahun.

Masa tu hanya menulis dalam buku 355. Dan sejak waktu tu aku gemarkan tema-tema seperti misteri, perkara ghaib, benda-benda yang gagal diterjemahkan akal logik.
Malangnya waktu tu aku tak seperti sekarang, waktu tu aku seorang yang sangat pendiam (mohon percaya) dan amat pasif.

Jadi bila kawan-kawan baca tulisan aku waktu tu, dan dengan bahagia tambahkan cerita menjadi cerita cinta yang taktahu lah dari mana idea tersebut datang, aku hanya menahan rasa diam-diam tanpa ekspresi.

Menulis terus jadi cara ekspresikan sesetengah perkara, luahkan beban perasaan, dan hilangkan tekanan, sesekali.

Dalam masa yang sama, ada satu angan-angan yang kelihatannya sukar jadi kenyataan ; menjahit.

Walaupun ibu aku seorang tukang jahit, bakat dan kemahiran bukan semacam genetik yang boleh diperturunkan. Aku gagal belajar menjahit, walaupun pernah mencuba.

Hinggalah suatu ketika aku secara tidak sengaja telah mengikuti satu kursus pendek tentang jahitan tudung.

Perlahan-lahan dan lama-kelamaan nikmat menjahit menjadi sesuatu yang hampir menyamai keindahan menulis ; keseronokan.

Justeru, selain membaca, menulis, dan melayan lagu, menjahit kini salah satu hobi dan kegemaran.


Ikhlas Membebel,
#situkangjahitjalanan

1 ulasan:

Aisya Ismail berkata...

Kalau tahu menjahit boleh jadikan hobi tu salah satu punca rezeki.