Isnin, 16 Julai 2018

Bawang Nan Seulas

<<Lokasi: Ibukota>>

Si Tijah pantas mengorak langkah ke arah ruangan 'Pasar Segar' dalam pasaraya tersebut.

Plastik hijau jernih yang bergulung-gulung ditarik dan dengan satu sentakan ia terasing dari gulungannya. Si Tijah gesel-geselkan jemarinya dua saat sebelum mulut plastik berjaya dibuka luas.

Sambil mata mengerling ke arah kertas keras warna coklat yang bertulis 'Bawang Siam RM9.90/kg' tangannya lincah memilih-milih bawang merah kecil lalu dimasukkan ke dalam plastik jernih hijau. Sesekali mencuri pandang kepada pasangan suami isteri yang khusyuk mengupas kulit bawang putih sebelum juga, memasukkan ke dalam plastik jernih di tangan mereka, meski larangan mengupas kulit bawang dan amaran harga akan dikenakan dua kali ganda sekiranya aktiviti tersebut dilakukan, terpampang jelas di hadapan.

---

<<Lokasi: Pinggir Bandar>>

"Bawang merah dua ringgit ya Yah."

Yah capai plastik nipis bertangkai warna merah, sauk segenggam kecil bawang merah, masukkan dalam plastik lalu letakkan di atas penimbang. Seulas dua bawang merah dikeluarkan apabila jarum timbangan menunjukkan lebihan berat untuk nilai RM2.

Yah hulurkan plastik merah nipis bertangkai yang sudah diikat dan dua keping not RM1 bertukar tangan.

___

Hatta seulas bawang pun andai diberi pilihan, akan dipilih hanya yang terbaik. Walau adakala yang terbaik taklah semestinya pilihan sendiri.

Ada waktunya, yang telah dipilihkan, atau yang telah ditetapkan, kadang-kadang lebih baik.

Kerana manusia berkembar dengan nafsunya, sering merasakan pilihannya, keputusannya, dan rancangannya, adalah yang paling baik. Hingga ada masa jadi alpa dan tidak sengaja memandang rendah kepada perancangan, atau pilihan, manusia yang lain.



P/S: Manusia yang selalu terlupa.

Tiada ulasan: