Jumaat, 13 Julai 2018

"Mana tahu lelaki..."

Anak kedua.

Ini adalah kisah yang selalu berlaku, di mana-mana, dan bila-bila masa, dalam masyarakat hari ni.

Aku jarang melayan sangat ulah-ulah si pulan atau si pulanah yang gemar bertanyakan tentang bilangan anak-anak sesorang.

Selalunya yang bertanya adalah saudara mara dan kerana mereka saudara yang kenali aku maka aku selalu respon dengan jenaka atau sengeh sememeh sahaja.

Kalau teman-teman biasa selalunya aku hanya menjawab dengan "Alhamdulillah" sambil mengaplikasikan senyum Pak Pandir dan mengambil jurus kuak lentang petala kelapan menukar topik.

Kalau teman-teman yang tak berapa nak rapat tapi suka mencari silap maka aku akan canangkan bahawa anakku yang sorang tu jujurnya sudah punya sepasang adik, dan seorang abang. Kebiasaannya terus mereka terdiam dan mengambil jurus kuak kupu-kupu lalu menukar topik.

Teman-teman rapat tak perlu risau, meski sesekali bertemu dek kekangan masa dan pelbagai halangan lain, kami tetap punya topik yang meliputi alam untuk dibicarakan, maka soalan tentang bilangan ahli keluarga amatlah jarang dibincangkan. Dan kalau ada pun, aku betah dipersoalkan.

Cuma bila sesekali ketemu mereka yang tidaklah terlalu rapat, dan bukan juga golongan yang suka menjatuhkan, sukar juga rupanya memberi jawapan selamat.

"Boleh dah ni ada adik, mana tahu lelaki pula kali ni."

Haa sudah.

Kalaulah mengandung dan punya anak adalah seperti permainan dalam talian, kiranya sudah sedozen anakku.

Bila sudah penat dan malas, serta minat sudah sirna, uninstall sahaja permainan tersebut, dan segalanya kembali ke asal.

Tapi seorang anak adalah komitmen seumur hidup.

Dari dalam kandungan. Langsung tiada rehat. Diheret ke mana saja, bila-bila masa. Malah apabila sesekali emosi terusik, si bayi yang di dalam turut terasa.
Tekak yang kadang-kadang mahukan yang jarang-jarang kedapatan, juga mempengaruhi selera si kecil di dalam.

Dilahirkan.
Proses penyembuhan semula yang bukan hanya 40hari, tetapi bertahun. Apalagi jika prosesnya paksaan dari belahan di perut. Si kecil sudah tumbuh dewasa si ibu masih terasa-rasa sakitnya.

---

Dan begitulah.

Meski seorang anak itu sendiri sudah dewasa, malah punya keluarga dan anaknya sendiri, dia masih seorang anak kepada seorang ibu, yang masih akan tetap memikirkan dia, walau betapa berjayanya dia.

Komitmen sebesar ini, dengan tempoh yang tiada tarikh tamat ini, sering diperkecilkan dengan soalan-soalan;

"Sorang aje?"
"Bila nak tambah yang kedua?"
"Perempuan je?"
"Semua hero ni, kena ada heroin juga."

--

Tidaklah aku kecewa ditujah dengan persoalan sebegini, kerana aku lebih kenal keadaan aku sendiri.

Susun atur hidup seorang aku tentulah aku sendiri yang kuasai, dan soalan-soalan, atau pandangan-pandangan yang tidak secocok, tidaklah aku pedulikan sangat.

Tapi, tidak melayan tidak bermaksud ia tidak menusuk.

--

<<Iklan 3 saat di Youtube>>

A: Sorang ni ke?
B: Aah sorang.
A: Alhamdulillah.

*tamat*


P/S: Masih mencari rentak.

Tiada ulasan: