Ahad, 28 Oktober 2018

Suro, Air Fryer, dan Ikan yang Hangus

Merujuk entry terdahulu, tentang bagaimana seorang aku yang tak reti memasak ni membuat suro sendiri.

Sambil-sambil mengacau suro, aku kongsikan video suro ke group whatsapp keluarga. Tujuannya supaya ma dapat melihat perkembangan suro sama ada berada di jalan yang lurus atau melencong dari resepi.

Tak lama selepas berkongsi adik aku si jururawat tiba-tiba bertanya adakah itu suro? Apabila aku iyakan beliau membalas dengan emoticon muka penuh kejutan. Aku balas dengan emoticon gelak terbahak-bahak sambil mengatakan tekakku teringin merasa suro.

Si jururawat sekali lagi menghantar emoticon muka terkejut disertai dengan pertanyaan, "MASIH ORANG YANG SAMA KE NI??"

Apabila aku membalas dengan emoticon gelak besar, beliau menghantar pula kata-kata, "Dulu goreng ikan pun hangus."

Aku hanya gelak besar sambil membalas, aku masih gagal menggoreng ikan hingga hari ini. Justeru aku sangat suka dengan pelbagai alat bantuan di dapur umpamanya air fryer.

Jujurnya si jururawat mungkin sudah penat melayan keobsesan aku terhadap air fryer, dek lewat resepi-resepi mudah yang selalu aku kongsikan di instagram kebiasaannya melibatkan penggunaan air fryer.

Beliau seorang yang mahir di dapur, kontra dengan aku yang mudah gelabah apabila berada di dapur selain dapur sendiri. Mungkin kerana sejak kecil tugas aku di dapur ialah menyediakan bahan-bahan, manakala tugas memasak adalah tugas si jururawat.

Mungkin juga kerana aku jenis yang menerima arahan secara bulat-bulat. Kata-kata seperti 'nanti dah besar pandai lah masak' juga aku fahami sebagai 'tak buat apa pun bila besar pandai lah masak'.

Apabila ma sesekali menggesa supaya masuk dapur, aku akan masuk dapur, dan bersembang. Andai kata disuruh menolong, aku akan capai pisau dan kupas bawang. Atau ambil sayur, dan siang. Usai siap tugas, aku akan keluar dan tatkala masuk dapur semula semua hidangan dah pun siap.

Betapa lurusnya aku waktu itu, apabila melihat si jururawat begitu cekap di dapur, aku tertanya kenapa aku tak pandai seperti dia.

Suatu ketika aku melihat si jururawat lumurkan ikan dengan lada hitam dan bawang yang ditumbuk sebelum dibakar, aku hanya merenung penuh aneh. Dan bagai magis, hasilnya sangat menyelerakan, lalu serta-merta hidangan itu menjadi salah satu kegemaran aku. Sepinggan nasi aku kunyah dengan rasa kagum yang menggunung.

Pernah sekali ma bancuh sejag air teh o ais tetapi kurang manis. Lalu ma meminta aku menambah gula dalam minuman tersebut.

Sambil mencapai jug air kepala aku ligat berfikir, bagaimana nak tambahkan gula ke dalam minuman yang telah siap?

Dengan buntunya aku capai bekas gula, sendukkan setengah senduk gula dan curahkan ke dalam jag teh o ais. Si jururawat yang turut sama ke dapur terjerit melihatkan aku.

"Mano buleh tamboh gula lagu ni, mu gak...!" bebelnya marah sambil tangan ligat cuba mengeluarkan semula gula yang telah aku masukkan.

Aku pegun bak keteguran Sang Kelembai melihat tangannya lincah mengacau gula di dalam segelas air suam sebelum air gula tersebut dicurahkan ke dalam jug teh o ais.

Kepala masih juga gagal memahami, mengapa air gula yang ditambah sedangkan arahan dari ma ialah tambahkan gula?




__


Suro pula ada sejenis hidangan yang agak rumit dan prosesnya memakan masa yang sangat panjang, ironinya seorang yang tak pandai memasak seperti aku ada hati nak masak sendiri.

Begitu lah, keadaan yang mendesak memampukan manusia melakukan sesuatu di luar garis kebiasaannya.



__



P/S: Suro hampir habis, Aisyah tukang makan.


Tiada ulasan: