Khamis, 22 November 2018

STJM: Anak

Tahu tak perkara yang paling aku risaukan apabila nekad berhenti kerja suatu ketika dulu?

Ketiadaan pendapatan bulanan?
Hilang kuasa membeli?
Bosan di rumah?

Ya, semua di atas.

Tapi yang paling mengganggu fikiran ialah, mampukah aku menjaga si kecik.

Kedengaran aneh, tapi begitulah hakikat.

Dua puluh empat jam bersama si kecik (sekarang dah tak kecik sangat dah) hanyalah kira-kira dua bulan selepas melahirkan. Kemudian kami hanya ketemu beberapa jam sahaja.

Kira-kira jam tujuh pagi aku dah ke tempat kerja, dan kebiasaannya hanya tiba di rumah menghampiri tujuh malam.

Susukan si kecik, dan dia akan tertidur tak lama selepas itu. Proses berulang beberapa kali sepanjang malam.

Dan begitulah sehingga si kecik mencecah 6 bulan dan mulai pandai bermain.

Jujurnya aku berhempas-pulas cuba menyesuaikan diri, dan proses itu tidak mudah.

Dan setelah kira-kira setahun kami berkepit bagai bayang-bayang di siang hari, si kecik semakin bijak menyalin perwatakan aku sedikit demi sedikit.

Baik dan buruk, seiring diikut.



--

P/S: Setahun berlalu.

Tiada ulasan: