Khamis, 2 Mei 2019

Panggil Saya Siti Nurhaliza

Panggilan ke mana-mana pusat panggilan telco kebiasaannya tanpa caj, atau sekali caj (contohnya 50sen untuk satu panggilan tak kisah berapa lama tempohnya.

Tetapi untuk Hotlink ada pemanggil akan dikenakan caj panggilan sebanyak 30sen seminit. Kecuali panggilan dari Sabah dan Sarawak yang tiada caj, yang merupakan salah satu teknik pemasaran untuk menarik pengguna dari sana.

Justeru tak hairanlah dari sana agak banyak panggilan prank, malah dalam sistem pun ada kategori panggilan prank.

Ada sorang pemanggil ni memang agak popular di kalangan para agen, dek kekerapan membuat panggilan hangit kepada kami.

"Boleh saya dapatkan nama cik?"

"Panggil saya Bulat."

"Baik Cik Bulat, apa boleh saya bantu?"

"Saya nak cakap dengan Vicky, saya taknak cakap dengan kakak."

Ini salah satu ulahnya - meminta bercakp dengan mana-mana agen yang spesifik, maklum bahawasanya kami akan membuat panggilan semula. Adakala dia meminta kami menunggu dan dia mahu ke dapur untuk makan.

Apa kami buat?

Tentulah tamatkan saja talian! 😆😆

Bagaimana kami yakin itu adalah panggilan prank?

Sebaik sahaja menerima panggilan, agen akan masukkan nombor telefon ke dalam sistem dan semu rekod panggilan terdahulu akan tertera.

Nah.... Sepanjang-panjang alam tertulis panggilan prank.

Selalunya aku hanya mendengar cerita kawan-kawan lain, sehinggalah suatu hari aku menyambut panggilan si gadis dari Sabah ini.

"Boleh saya dapatkan nama Cik?"

"Nama saya Siti Nurhaliza."

Jawapannya aku terima sebaik menekan enter. Terkedu juga melihat deretan prank call yang dibuatnya, paling kurang sekali dalam sehari.

"Ya Cik Siti, apa boleh saya bantu ya?" Masih juga kekalkan nada skema walaupun sudah hampir tergelak.

Sambil tu tangan sempat mencoret nota kepada teman di sebelah perihal prank call yang sedang aku layan - satu-satunya cara untuk bergosip sambil bekerja, kerana mulut sedang sibuk bercakap dengan pemanggil.

"Jangan panggil saya Siti! Panggil saya Siti Nurhaliza!" Bentaknya.

Eh marah pulak.

"Ya Cik Siti Nurhaliza, apa boleh saya bantu?"

"Kakak, saya sakit perut ni. Saya letak dulu, nanti saya panggil semula. Kakak sambut ya, jangan bagi orang lain sambut."

Panjang pulak pesannya. Haa yelah Cik Siti. Eh Cik Siti Nurhaliza.

"Ya boleh Cik Siti Nurhaliza."

"Ok bai kakak."

Tiada ulasan: