Jumaat, 16 Ogos 2019

Siapa Nor? Bah 1


.

Pernah tak, kau sedang seronok bergelak tawa mengejar si kecik di pasaraya, sambil sesekali gelengkan kepala tatkala tangannya mengunjuk deretan coklat, donut goreng gebu berhias cantik (baca: Big Apple), dan air teh ais dalam gelas plastik jernih (baca: Tealive)?

.

Dalam masa yang sama, waktu yang sama, detik yang serupa, barangan yang kau pesan lewat dalam talian tiba di pintu rumah oleh adik berbaju seragam merah putih.

.

Barang yang kau tunggu-tunggu kira-kira sebulan lamanya.

.

Barang yang kau mimpi-mimpikan menggunakannya.

.

Tentu kau sangka adik berbaju seragam merah putih yang kepenatan mengetuk pintu akan mengalah dan tampalkan notis kegagalan penghantaran di pintu bukan? Lalu apabila kau kembali ke rumah, kau akan mencapai titipan itu dan membuat panggilan untuk meminta agar dilakukan penghantaran kedua.

.

Tapi tidak.

.

Adik berbaju seragam merah putih tidak menapak turun empat set anak tangga sambil mengilik bungkusan yang gagal diserahkan, kerana pintu rumah kau terkuak pada set ketukan ketiga, dan sepasang tangan mencapai bungkusan tersebut lalu turunkan nama dan tandangan - NOR.

.

Hujan lebat menggila. Dan kau bertahan di pasaraya menunggu hujan reda.

.

Tiba di rumah menjelang senja, kau buka laman sesawang dan mula menjejak barangan tersebut.

.

Pada baris paling atas tertulis;

"Delivered to nor, 03:54:54pm"

.

Otak kau jeda dua detik - penghuni rumah kau hanya tiga orang. Seorang keluar bekerja dan hanya kembali waktu Isyak berkumandang, dan dua lagi adalah kau dan si kecil, yang jelasnya sedang bercanda di pasaraya.

.

Lalu, siapa NOR yang menerima bungkusan itu?

.

Dan...

.

Di mana bungkusannya?

.

Bersambung............

Tiada ulasan: