Isnin, 26 Ogos 2019

Rabun

Aku mula alami masalah rabun pada usia seawal sembilan tahun. Dengan sejarah keluarga yang tidak bercermin mata, aku mengambil masa agak lama untuk sedari masalah tersebut.

Sehingga sekarang aku sudah bercermin mata lebih 20 tahun. Sejak-sejak rabun semakin teruk aku hanya tanggalkan cermin mata ketika mandi, ambil wuduk, solat, dan tidur.

Selain itu kami sentiasa bersama walau adakala rasa rimas menyelinap.

Setahun dua akhir-akhir ni masalah rabun sudah mula memberi kesan terhadap minat aku pada warna.

Kalau dulu aku lebih gemarkan warna hitam, coklat, atau warna-warna dalam nada gelap untuk kebanyakan aksesori atau alatan elektronik, sekarang aku terpaksa akur untuk bertolenransi dengan warna-warna lebih cerah dan menyerlah - seperti kuning, hijau, merah, atau putih.

Pengecas telefon dan earphone contohnya, jika ia berwarna hitam, maka aku akan teraba-raba mencari mereka terutama di waktu malam dan malas mencapai cermin mata. Jika ia berwarna putih, sekurang-kurangnya aku hanya perlu membuka mata seluas-luasnya dan memberi sedikit tumpuan untuk mendapatkan lokasi yang betul.

Jujurnya, meraba-raba dalam kegelapan adalah satu perasaan yang sangat hopeless. Terasa sangat tak berkemampuan dan sedikit rasa kecewa. Dan aku tak sukakan perasaan sebegitu.

Untuk cermin mata pula, aku lebih suka ia besar dan berbingkai penuh. Ketebalan atau kenipisan cermin tidak begitu penting, asalkan ia berkualiti, tahan lasak, serta tidak mudah calar.

Ini pun menjadi isu juga kadangkala, kerana pekerja di kedai cermin mata lebih gemar usulkan gaya terkini yang sama ada berbingkai separuh, atau, berbingkai penuh, tetapi lebih kecil. Lebih cantik dan lebih trendy katanya.

Aku tolak beberapa kali pun masih dihulurkan juga. Ni siapa yang nak pakai cermin mata sebenarnya, aku ke dia.

Bagaimana rupa aku setelah ia dikenakan ke muka, berada di tangga lebih bawah dari nombor tiga.

Yang paling utama ada selesa.
Yang kedua cantik di pandangan aku.
Yang ketiga mudah pakai dan mudah tanggal apabila sedang bertudung dan kekal di muka tatkala di rumah juga.

Apa pandangan orang apabila ia aku kenakan?

Itu, lain cerita.

Sekurang-kurangnya aku taklah meminati warna-warna aneh untuk sepasang cermin mata.

Begitulah aku yang rabun jauh.

Tiada ulasan: