Ahad, 3 November 2019

Comeback

Dah hampir penghujung 2019.

Menyamakan jalan hidup dengan segaris graf, aku kira titik graf hidup aku mulai ke bawah sejak 2016. Ada banyak turun naik yang tidak begitu berbeza sepanjang 2017. Kemudian ia perlahan-lahan jatuh semula dengan agak jelas pada 2018. Penghujung 2018 menyaksikan ada beberapa percubaan yang menaik, dan agak menaik sepanjang suku awal 2019. Menjelang pertengahan 2019 ia turun semula dengan agak mendadak. Bagaimanapun di hujung-hujung 2019 titik itu ada kenaikan sedikit.

Dalam tempoh empat tahun akhir-akhir ini, aku banyak kehilangan diri. Semangat jitu yang suatu waktu sentiasa menjadi pencetus, sirna oleh pelbagai perkara yang terjadi.

Sepanjang jangka masa tersebut aku kekal ditemani keluarga dan sebahagian sahabat yang selayaknya memikul gelaran itu. Bagaimanapun, ada satu pelajaran penting yang aku kutip.

Walau seluruh dunia berdiri di sisi, yang paling utama adalah kemahuan sendiri. Antara intipati yang mustahak adalah menerima kenyataan.

Menerima bahawa mengalah tak bermaksud kalah. Menerima bahawa keadilan di dunia adalah tidak mungkin, tetapi menjadi yang teraniaya bukanlah pengakhiran segala-galanya. Menerima bahawa takdir dan susun atur hidup setiap manusia adalah berbeza. Masakan indah sebuah taman tatkala semua bunganya berwarna ungu, bukan?

Yang jelas, Tuhan tak pernah jauh. Sentiasa ada. Selalu ada. Dan akan kekal ada. Sampai bila-bila.

Jadi kali ini aku mahu terima hakikat bahawa aku yang dulu, adalah masa lalu. Detik yang manis untuk sentiasa aku kenang, waktu-waktu indah yang boleh selalu aku ingat.

Tapi tidaklah bermaksud aku yang sekarang adalah sepenuhnya baru, sebaliknya anggaplah aku yang sekarang bak tembaga yang hilang sinarnya, dan dicat baru untuk wajah yang lebih baru walau masih banyak yang sama.




----



Percubaan menulis seperti dulu agak sukar, tapi ini bukanlah percubaan terakhir. Segalanya hanya akan tamat apabila nyawa sudah terpisah dari badan.

Sehingga itu berlaku, ketemu lagi.

Tiada ulasan: