Isnin, 18 November 2019

Bahasa Melayu Bahasa Sukar?

Allughatul 'Arabiyyah Lughatun Sahlatun.
Bahasa Arab Bahasa Mudah.

Kata guru Bahasa Arab aku hampir 20 tahun dulu, Bahasa Arab sesungguhnya adalah bahasa yang senang difahami dan mudah dikuasai. Ia bahasa yang indah sepertimana gelarannya bahasa syurga.

Sikit pun aku tak nafikan kenyataan ini. Cuma selaku anak jati Melayu pastinya tak aku akui bahasa ibunda aku sendiri bahasa yang sukar. Justeru kata-kata guru yang seorang ini selalu aku dan kawa-kawan lain sanggah sambil ketawa-ketawa dengan ayat:

Allughatul 'arabiyyah lughatun so'bah, allughatul malizi sahlah!' (Bahasa Arab susah, Bahasa Melayu mudah!)

Dan kami (para pelajar dan guru tadi) akan berbalas ayat yang berbeza tetapi masih membawa maksud yang sama. Kebiasaannya para pelajar tetap akan menang kerana guru itu akan akhirnya menjungkit bahu sambil menggeleng kepala dengan ulah kami. Dan kami akan berpandangan sesama sendiri sambil terus tertawa.

Bagaimanapun, hampir sepuluh tahun kemudian aku ditemukan dengan seorang pelajar luar negara yang menuntut di kampus yang sama. Sambil sama-sama menunggu untuk menemui supervisor, perbualan kami menjurus ke arah bahasa.

Kata pelajar itu, sepanjang tiga tahun di Malaysia dia fasih berbahasa kantonis dengan beberapa accent namun lain ceritanya apabila melibatkan Bahasa Melayu. Beliau bukan sahaja tidak mampu berbahasa melayu malah lebih malang gagal untuk memahami bahasa kebangsaan ini.

Sejurus aku terfikir, benarkah Bahasa Melayu terlalu payah dipelajari?



.



Bersambung.

Tiada ulasan: