Ahad, 24 November 2019

Bahasa Melayu Bahasa Sukar? Bah 2

Sambungan...


Suatu ketika dulu di kampus, ada seorang pelajar dari luar negara (Timur Tengah kalau tak silap) cukup terkenal dengan kemampuannya menguasai loghat Kelantan.

Ya, beliau bertutur dalam dialek Kelantan pekat dan bukanlah Bahasa Melayu baku. Ini kerana pergaulannya dengan pelajar dari Kelantan lalu setelah beberapa ketika beliau cukup mahir dalam loghat tersebut (adakala lebih pekat dari mereka yang berasal dari Kelantan sendiri).

Pernah sekali aku terserempak beliau sewaktu sedang membeli nasi kukus dan aku memaksa diri memakukan pandangan pada ayam-ayam goreng berempah yang panas berasap dalam bakul supaya tak ketara rasa terkejut itu. Tapi telinga aku tadah juga luas-luas.

Suatu ketika dulu aku juga boleh menggunakan Bahasa Arab sebagai bahasa pertuturan (meski ia sudah jadi sejarah yang paling manis) malah kebiasaannya aku dan kawan-kawan akan menggunakan bahasa tersebut apabila kami ingin bercerita tentang sesuatu yang kononnya sulit - contohnya mengumpat. (Maafkanlah penyalahgunaan itu, kami hanya remaja yang perasan dewasa waktu itu.)

Lalu aku kira, bahasa seperti sebilah pisau. Setajam mana ia andai hanya tersimpan rapi ia akan berkarat juga. Ia perlu sentiasa digunakan untuk terus berfungsi sebagai sebilah alat pemotong atau ia hanya akan kekal sebagai sekeping besi nipis yang tiada guna.

Jadi soalan adakah benar Bahasa Melayu itu bahasa yang sukar?

Tidaklah.

Tiada yang mustahil sehingga ia benar-benar dibuktikan mustahil. Dan ia hanya akan boleh dibuktikan setelah adanya percubaan. Bukankah suatu masa mengayuh basikal itu sukar hingga kita jatuh berkali-kali, luka di lutut dan lenguh di mana-mana, hingga gigi kita ketap dan semangat kita kutip lalu mengayuh basikal umpama menghela nafas - mudah dan senang.

Oh, mengayuh basikal tidak sesukar mana untuk aku. Tapi menunggang motosikal, ya. Terlanggar pokok rambutan, terseret deretan teh hiasan ayah hingga cacat barisannya, dan terpanjat anak tangga dapur.

Ironinya aku masih seorang penunggang motosikal hingga detik entry ini ditulis. Betah bertayar dua meski ada huruf D di sekeping lesen.

Begitulah.







Tiada ulasan: