Isnin, 19 Ogos 2019

Siapa Tu? Bahagian Akhir

Menjelang Maghrib hari itu, bekalan air pulih seperti biasa. Setelah segarkan badan dengan mandi sepuas hati di bawah pancuran air (yang hanya berfungsi apabila bekalan air ada sepeti biasa), kau bersiap-siap untuk solat.

Tidak seperti kebiasaan yang mana kau hanya solat di dalam bilik tamu, kali ini kau bentangkan sejadah di ruang tamu. Ada sesuatu yang perlu kau selesaikan. Ada tamu yang perlu kau hantar pulang.

Usai tunaikan kewajiban, kau betulkan duduk dan mengangkat tangan untuk berdoa.

Kemudian, kau menapak ke arah pintu rumah. Daun pintu kau renggangkan sedikit, muat-muat laluan seekor kucing.

"Terima kasih lah kalau itu adalah pertolongan, cukuplah tu, bolehlah tinggalkan rumah ni. Pergilah ke mana-mana yang lebih baik."

Seketika, kau terasa ada hembusan hangat menyentuh bahagian lengan yang terdedah. Hanya sekejap itu. Dan segala-galanya hening seperti biasa.

Alhamdulillah, kau ucap perlahan.

Sambil bertenang-tenang menunggu Isyak, kau teringatkan perjalanan kau beberapa hari lepas. Melalui kawasan hutan yang sering dimomokkan tentang kewujudan masjid bunian.

Kononnya sesiapa yang singgah solat di situ, meski solatnya hanya keseorangan, acapkali terjadi adanya sahutan suara makmum yang ramai di belakang.

Dan setiapkali melalui kawasan itu kau selalu tertinjau-tinjau cuba menjejak lokasi masjid itu, malangnya tak pernah kau ketemu.

Agaknya keterlaluan memikirkan sehingga ada yang menumpang hingga ke rumah, begitu lah fikiran kau.

.

Tamat.


.


"Aisyah nak solat zohor ni" ujar anak kau yang berusia tiga tahun setengah kepada ibunya.

Satu rakaat kemudian.

"Eh abang ni, janganlah kacau Aisyah nak solat!" Dengus anak kau.

Isteri kau berlari keluar.

"Aisyah cakap dengan siapa?"

"Abang tu! Kacau je Aisyah nak solat!" Bebel anak kau.

"Abang mana?" Isteri kau melilau.

"Tu, dia dah balik." Anak kau halakan jari telunjuk ke arah tingkap, bersebelahan pintu yang sentiasa bermangga dari luar.




.




Habis.

Tiada ulasan: