Rabu, 24 April 2019

Kak Ada Lagu Ni?

Suatu ketika, Caller Ringtone cukup menjadi kegilaan pengguna telefon bimbit. Meski ada yang percuma tetapi lagu-lagu terhangat masakini pastilah berbayar. Kebiasaannya caj langganan sebulan sekali antara RM1-RM3.

Selain mendapatkan sendiri lagu pilihan untuk ditetapkan sebagai Caller Ringtone dari dial pantas layan diri, masih ada pengguna yang gemar menghubungi pusat panggilan telco hanya untuk mendapatkan kod untuk sesuatu lagu.

Panggilan semacam ini selalunya aku anggap sebagai panggilan yang melegakan, kerana selalunya aku hanya perlu meletakkan pemanggil di dalam talian sementara mendapatkan kod untuk mereka, dan panggilan akan berakhir sejurus selepas itu.

Pun begitu, ada dua golongan pemanggil untuk tujuan ini.

Pertama, yang jelas dengan apa yang mereka mahu. Mereka akan nyatakan tajuk lagu dan nama artis, atau sekurang-kurangnya salah satu daripadanya. Justeru panggilan selalunya hanya memakan masa satu minit sehingga satu minit setengah.

Kesukaan aku pastinya.

Manakala golongan kedua, adalah mereka yang suka berteka-teki. Mereka memanggil, dan menyanyikan lagu yang mereka mahu tanpa maklum siapakah penyanyinya atau apakah tajuk lagunya.

Ini adalah golongan yang sering buat aku angkat bendera putih.

"Kak, kamu ada ka lagu ini?"

"Ya encik, boleh saya dapatkan tajuk lagu dan nama penyanyinya?"

"Ini.. tajuknya saya tak tahu kak. Penyanyinya juga saya lupa namanya, tetapi perempuan. Alah kak, lagu yang selalu diputarkan di radio itu, selalu jam 2 petang."

Aduh pukul 2 petang aku masih kerja, dah bilanya aku nak dengar lagu.

"Ramai tu encik penyanyi perempuan, boleh saya tahu nama dia tak?" Cubaan berdiplomasi.

"Alah kak, begini lagunya..." Dan mula menyanyi.

"Maaf ya encik, untuk dapatkan kod Caller Ringtone ni saya perlukan maklumat tepat ya," Nasib baik sempat mencelah apabila pemanggil menarik nafas untuk menyambung bait seterusnya.

"Kak tak pernah dengar ke lagunya?"

"Saya perlukan tajuk lagunya encik," Sambil sengaja tekankan suara pada perkataan tajuk.

Masalah aku ialah aku jarang mendengar lagu Melayu atau English, sebaliknya aku gembira melayan lagu-lagu dari Korea Selatan, jadi memang sukar untuk aku teka apabila pemanggil mula berkaraoke.

Tiada ulasan: