Selasa, 23 April 2019

Boleh Saya Dapat Nombor Awak?

Sejurus tamat kursus pendek selepas berakhirnya final exam pada 2010, aku mendapat tawaran bekerja. Jawatan Inbound Customer Service untuk Hotlink.

Hotlink adalah talian prabayar, atau lebih dikenali sebagai prepaid. Talian prabayar cukup mudah digunakan, dari remaja anak-anak sekolah menengah, para foreigner, sehinggalah mereka yang berkerjaya mahupun para surirumah.

Kira-kira 10 tahun dulu, penggunaan telefon pintar adalah cukup jarang, justeru rata-rata panggilan yang aku terima adalah memohon tetapan untuk penggunaan internet. Kalau korang dilahirkan di penghujung 90-an, mungkin korang sukar membayangkan apa itu tetapan internet.

Zaman itu adalah zaman Iphone dan Blackberry. Ini adalah dua jenis telefon yang tidak memerlukan tetapan dari telco sebaliknya bergantung pada model telefon yang digunakan. Manakala handphone lain seperti Samsung, Nokia, atau Sony, penggunanya perlu meminta tetapan untuk membolehkan mereka melayari internet.

Meski tetapan boleh didapatkan secara percuma sendiri, adakala pengguna perlu mendapatkan bantuan dari Customer Service, terutama apabila mereka mendapatkan tetapan lebih dari limit yang telah ditetapkan.

Jadi suatu hari, aku menerima panggilan dari seorang pengguna yang memerlukan tetapan ini. Sempat mengerling maklumat si pengguna yang sebaya adik aku yang berjarak lima tahun, aku layan saja panggilan seperti biasa.

Di penghujung perbualan, aku bertanyakan soalan sepertimana kehendak skrip.

"Ada apa-apa lagi boleh saya bantu?" Dengan tona suara penuh skema.

"Aah, ya. Macamana eh kalau saya nak cakap dengan awak lagi?" Intonasinya kedengaran sedikit nakal.

"Boleh encik, takde masalah. Encik boleh hubungi kami di 1300820120 pada setiap hari jam 8.00 pagi hingga 2.00 pagi (waktu operasi pada waktu itu lah, sekarang ni semuanya dah 24jam rasanya)." 

Harap maklum bahawasanya aku tuturkan ayat tersebut sambil kuntumkan senyuman semanis mungkin.

"Eh taklah, maksud saya macamana kalau saya nak cakap dengan awak jugak?" Sambungnya, masih mencuba nasib.

"Boleh encik, takde masalah. Encik boleh minta untuk bercakap dengan saya, saya akan hubungi encik semula," Kata aku, kali ini dengan senyum yang lebih lebar sambil menahan gelak supaya tidak meletus.

Dik, kau sebaya adik akak je dik.

"Taklah... maksud saya, saya nak nombor telefon awak lah, nombor handphone personal awak," Ujarnya dengan lebih tegas dan jelas. Ada sedikit bunyi bengang di situ.

"Maaf ya encik, panggilan ini direkodkan ya." Ayat penyelamat dalam banyak situasi.

"Hmphh! Patutlah awak cakap pun pelik je!" Suaranya naik seoktaf, siap pakej dengusan.

Tanpa sempat aku ucapkan kata-kata selamat tinggal, dia matikan talian.

Panggilan seterusnya masuk dan aku sambut dengan gelak yang terpaksa ditangguhkan.

Tiada ulasan: