Sabtu, 23 Oktober 2021

Balik Kampung

 Akhirnya selepas kira-kira empat belas bulan tak dapat balik kampung, Rabu ni insya-Allah kami sekeluarga akan balik.


Alhamdulillah.


Julung-julung kali juga beberapa orang mahu mengirim beras nasi dagang serta keropok lekor. 


Jujurnya sejak menjadi anak rantau kira-kira empat belas tahun, amat jarang untuk aku membawa sesuatu dari kampung untuk sesiapa. 

Pertama, aku jarang dikenali sebagai anak Kelantan. Mungkin kerana agak sukar untuk mengesan loghat Kelantan apabila aku menggunakan Bahasa Melayu. Semuanya kerana kecintaan aku terhadap Bahasa Melayu yang sangat tinggi.

Kedua, aku kebiasaannya menggunakan perkhidmatan bas. Justeru agak menyukarkan untuk aku membawa terlalu banyak barang.

Ketiga, meski aku lebih ke arah extrovert tetapi aku juga seorang yang paranoid unbtuk menjalin hubungan lebih rapat dengan kawan-kawan. Trauma ditinggalkan oleh teman rapat sewaktu awal remaja rupanya sangat memberi kesan. Bertahun aku mengecop diri sendiri sebagai pathetic kerana terlalu lemah. Namun apa boleh aku buat, begitulah aku.


Apa yang masih sama, rasa teruja untuk pulang tetap sahaja sama. 


----



 

Tiada ulasan: