Khamis, 12 Januari 2023

Susu

Setiap pagi aku akan membancuh susu - biasa atau susu berperisa coklat. Kemudian aku akan agihkan ke lapan atau sembilan cawan kecil. 

Meski awalnya (sebelum mengorak langkah dalam bidang ini) aku berfikir-fikir entah sempat ataupun tidak segalanya aku siapkan sebelum jam tujuh setengah pagi, tapi semakin hari aku semakin betah.

Walau ada waktunya aku tiba agak lambat kerana hujan dan sebagainya namun aku masih meneruskan rutin tersebut tanpa rasa terbeban.

Ironinya, aku tidak pernah sukakan bau susu panas, apatah lagi menyukai rasanya.

Malah semasa mengandungkan Aisyah, aku hanya sesekali mencicip susu berperisa. Selebihnya aku menampung keperluan kalsium dari sumber lain.

Ternyata tugas harian ini masih gagal menerbitkan rasa suka kepada susu. Dan jujurnya aku sering tertanya, apakah kanak-kanak yang bersarapan dengan segelas susu suam dan beberapa keping biskut (atau roti keping dan bun), sesekali dipadankan dengan bijirin, tidak punyai rasa sepertimana aku?

Dan bagaimana rasanya meneguk cairan itu? Adakah kenikmatan yang sama seperti aku rasai di setiap cawan kopi?

Mencuba sendiri? Maaf, belum masanya.

Tiada ulasan: