Rabu, 16 Julai 2014

Judging

Dont judge a book by its cover.

Makan dalam maksudnya. Tapi kerapkali sesorang dinilai dari apa yang kelihatan di mata kasar.

Kerana ni blog aku, maka, contohnya adalah aku.

Dua bulan dulu hingga 6 tahun lepas, aku tinggal berhampiran Mid Valley. Justeru Mid memang adalah antara tempat yang selalu aku tuju.

Dan selaku shopping kompleks memang selalu ada banyak promo sana sini di Mid. Jarang-jarang, aku terpengaruh jugak la nak membeli walau kadang tah bila dipakai.

Cuma, kerana Mid sekangkang kera cuma dari rumah, maka nak ke Mid kadang aku sekadar berseragam-lepak seperti seluar panjang hitam jahitan ma & tshirt pasar malam dan berkardigan/sweater.

Lalu, memang takde la promoter-promoter sume offer aku kad kredit, perfume tiga pat ratus, hatta katalog sekalipun.

Selaku manusia, kadang sentap jugak le, promoter tu sume mungkin pikir aku tak layak beli/pakai barangan berharga mungkin separuh basic gaji dorang, jadi mengambil tindakan bijak simpan tenaga dari approach orang sengkek macam aku.

Ada pon satu hari, atau hari-hari tertentu di mana aku meroyan dan nak pakai lawa-lawa sikit, pakai skirt & blaus Berjaya Times Square, sarung wedges, dan melilit shawl, agak terkejut jugak bila tiba-tiba disapa adik-adik promoter tersebut.

Oh sekarang akak dah tak nampak sengkek la ye...?

Walhal, apek-apek yang berduit berkepuk tu, selalunya hanya bertshirt pagoda, sedang yang baru-baru kerja dengan gaji baru-baru cecah pat angka dah nak tunjuk belang beli tshirt di butik saja, Petaling Street dah tak nampak lagi.

Tips untuk adik-adik promoter, approach everyone, korang takkan tau permata berada dalam tiram mana satu.

Dan, walau cliche mana pon, sila jangan menilai buku dari kulitnya. Sebab sungai yang tenang tak semestinya takde buaya.




P/S: Lain nak tulis lain ditulis. Gasak la Labu....

Tiada ulasan: