Selasa, 14 September 2021

Temuduga Secara Maya : Sebuah Kisah

Pengalaman pertama menghadiri temuduga secara maya.

Antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah dengan memastikan nama yang terpapar adalah nama penuh. Ini boleh dikemaskini di bahagian setting akaun Google. Tetapan ini biasanya berada di bahagian atas di sebelah kanan.

Alang-alang dah tukar nama, pastikan juga gambar yang digunakan adalah gambar yang sopan dan jelas. Andai kata ada gangguan talian, maka gambar tersebut yang akan muncul sebagai ganti.

Seterusnya adalah latar belakang. Aku tidak pasti jika dibenarkan menggunakan pelbagai jenis background, tetapi andai kata tidak dibenarkan, maka pastikan sahaja laptop atau telefon menghadap dinding. Sekiranya dinding mempunyai pelbagai corak, alternatifnya boleh sahaja gantungkan sehelai kain tanpa corak sebagai latar belakang.

Manakala kedudukan juga perlu diambil kira. Kebiasaannya akan dicadangkan supaya calon terlihat sehingga ke bahagian pinggang.

Dan langkah tambahan yang aku ambil ialah dengan memastikan pencahayaan adalah cukup. Selain dari memastikan lampu terpasang dan tingkap dibuka, pilihan lain adalah dengan menggunakan ring lamp. Atau jika dalam keadaan terdesak seperti aku tempohari dek notis pendek, maka aku hanya menggunakan fungsi flashlight dari telefon dan halakan ke wajah. 

Itu sahaja.




----



Sesi temuduga tempohari berjalan dengan agak lancar pada lima minit yang pertama. Namun aku perasan ada sedikit gangguan kerana penemuduga memberi respon sedikit lambat. Kemudian aku sempat mendengar mereka berbicara sesama mereka bahawa aku kelihatan freeze. 

Kebetulan cuaca di tempat aku mendung dan hujan mulai turun. Justeru aku maklumkan sahaja kemungkinan cuaca yang menyebabkan gangguan tersebut. Lalu sesi tersebut dipercepatkan.

Maka tamatlah sesi temuduga dalam talian. Satu pengalaman yang menarik. Tapi apa yang pasti, berdepan atau secara maya, debarnya tetap sama. Cuma, ya aku terselamat dari memakai kasut.



------






Tiada ulasan: