Jumaat, 10 September 2021

Tidak!

Mengatakan TIDAK sebagai jawapan adalah cukup sukar.

Meski apabila sesuatu pertolongan diminta dan terserah kita untuk memberi kata putus, namun seringkali jawapan 'tidak' akan mengundang sengketa.

Dilabel sombong, bongkak, dan angkuh. Berlagak dengan kesenangan yang ada. Malah didoakan yang tidak-tidak. Semoga suatu hari akan terjunam ke juram, terbenam ke dalam lumpur hitam likat. 



-----

Dengan karakter yang lebih cenderung kepada ekstrovert, mengatakan 'ya' bukanlah hal yang terpaksa untuk aku. Ia selalu mendatangkan suatu jenis kepuasan dalam diri.

Cuma aku sedar ada waktunya ada yang mengambil kesempatan. Aku kira ciri-ciri ini antara yang sering melibatkan aku dalam masalah - besar atau kecil.

Dalam masa yang sama aku juga yakin aku pemilik penuh diri sendiri. Aku tidak terikat dengan sesiapa untuk sentiasa mengatakan 'ya'. Ironinya aku mudah kalah dengan bujukan.

Justeru apabila aku mula berkata 'tidak', perkara di atas berlaku. Yang bukan-bukan diperkatakan tentang aku. Tentu sahaja aku tidak peduli. Lantas kisah-kisah tidak benar itu menjadi sekam. Nyalaannya kecil namun mudah merebak, apalagi di kiri kanan nun timbunan jerami kering. Sekelip mata sahaja api jadi marak. 

Susah-payah aku melepaskan diri dari nyalaan itu. Apa yang tidak membunuhmu akan menguatkanmu - terjemahan langsung dari kata-kata dalam Bahasa Inggeris.

Cuma, aku yang sepatutnya sudah matang menebak berbagai hal masih juga tewas. 

Terbiasa menayang senyum dan acapkali mengiyakan, berat rupanya mahu tersenyum dan menggelengkan kepala dalam masa yang sama. 

Tapi aku masih perkasa. Meskipun tangan menggigil menuturkan kata-kata yang membawa erti 'tidak'.




-----




Baru beberapa ketika yang lepas aku dengan yakinnya menasihati seorang teman untuk yakin diri dan tolak sahaja permintaan yang di luar kemampuannya.

Apabila hal yang sama perlu aku lakukan, aku hanya mampu tertawa pedih. 






P/S: Ini untuk diri sendir - shopee, terima kasih.



Tiada ulasan: