Khamis, 30 September 2021

Cikgu Aisyah?

"Ibu, nama ibu mula dengan M ke?" Soal Aisyah.

Aku angguk, meski secara rasminya nama aku bermula dengan N. Namun jujurnya jarang yang mengetahui kewujudan sepatah lagi nama itu. Aku sendiri agak janggal menyebut nama penuh sendiri.

Aisyah tiba-tiba muram.

"Kenapa nama Aisyah tak mula dengan M?"

Aku terdiam. Memikirkan jawapan mudah faham untuk kanak-kanak enam tahun itu.

"Kenapa nama Aisyah bukan Mazeedah?" Dia bertanya lagi.

"Kenapa nama anak nak sama dengan nama mak pulak?" Sengaja mengajak dia berfikir.

"Tapi Aisyah nak jadi cikgu. Kalau nama Aisyah, Mazeedah, bolehlah Aisyah jadi Cikgu Mazeedah."

Kali ini aku terpaksa mengulum tawa.

Kenapa tak jadi Cikgu Aisyah je?



----



Cinta tanpa syarat anak-anak sehingga mereka menyanjung hampir semua tentang orang tua mereka. Agak menyakitkan memikirkan suatu ketika cinta ini akan sirna. Cuma aku berdoa semoga cinta itu subur begitu, meski suatu ketika kami mungkin berbeza pendapat.

Sementara itu aku tetap mahukan Aisyah bukan sahaja sebagai anak, tetapi seorang teman. 

Esok 1 Oktober, International Coffee Day. Jom rempit ke SF!

Tiada ulasan: