Jumaat, 10 Jun 2022

Hai, Saya Introvert.

Kau tahu berapa kali aku taip dan padam?

Kerana setiap kali aksara sudah membentuk rangkap dan perenggan, aku jadi insecure untuk mendedahkan rasa yang tergalas.

Meski wajarnya untuk aku jadi si bakul jarang yang hanya membiarkan sahaja air lalu lepas, namun tetap ada sampah-sampah kasar yang tak mungkin lepas pergi. Lalu ia bukan sahaja menumpang tanpa izin malah membawa bersama bau busuk yang menyakitkan pandangan dan menyengat hidung.



----


Aku tak pasti jenis apanya aku, jika kau pohon pertolongan aku sedapatnya akan cuba membantu. Walau adakala ia akan melambatkan perjalanan aku, atau mengganggu susun atur jadual yang telah aku rancang berbulan lamanya.

Aku tega, kerana aku sering memikirkan bagaimana jika kasut kau yang aku sarung.

Selalunya aku dipertemukan dengan susuk yang kontra - yang santai sahaja menidakkan permintaan aku. Maka aku hampir kalis ditolak.

Namun bila aku sesekali bertemu seseorang yang santai menolak setelah beriya-iya mengatakan ya, aku jadi kekok. Harapan yang aku sandar secara tidak sengaja selalu terhempas pecah. 

Hingga aku tertanya, akukah yang mudah diperkotak-katik? Akukah yang jahil membaca pandangan matanya? Atau dia benar-benar naif menatang kaca yang rapuh? Hingga terlalu mudah melepaskan sebelum ia benar-benar mencecah lantai?


---


Sesungguhnya aku yang memilih jalan ini. Laluan yang penuh duri. 

Mungkin aku patut meminjam sarung si introvert untuk seketika. 


Tiada ulasan: