Ahad, 29 Mei 2011

Kuala Lumpur : Kota Ibu Kota

Dedulu, aku selalu je disogokkan dengan memacam cerita kurang best pasal Kuala Lumpur. Kononnya kota ibu kota neh menjanjikan apa saja kecuali mak bapak, tapi hakikat di sebalik semua kemanisan cerita tuh hanyala ilusi.

Drama Melayu pon banyak menggambarkan betapa dahsyat live di KL, di mana selalunya dalam movie atau drama mingguan, sorang anak kampung yang tulus hati lagu inesen mencuba bawak diri di Kuala Lumpur, mengharapkan pekerjaan yang bakal merubah kehidupan. Tapi sudahnya berakhir dengan kehidupan selaku sorang pemuas nafsu, andai watak tuh adalah pompuan, kalo lelaki lak, akan berakhir selaku samseng jalanan dan seumpamanya lah.

Justeru selaku anak kampung yang comel lagi inesen, maka aku pon percaya la sikit sebanyak.

Bila mula bertemankan Si Tenuk atau dulunya Cik Unta aka Di Ambang Cinta yang kiut, aku selau risau apa bakal terjadik andai teman aku tuh tetibe meragam.

Dan kerana mendalah berdua tuh memang lagi emo dari aku, maka kerap jugak la aku tersangkut dalam situasi di mana Unta tamau bekerjasama.

Tapi dalam keadaan-keadaan camnih, anehnya, aku ditemukan ngan manusia-manusia baik hati yang sedia membantu.

Kali pertama dengan si Unta, waktu tetibe si Unta meragam depan traffic light depan DTC, waktu kali pertama buat aksi baring kuak lentang atas jalan. Waktu-waktu camni memang selalu ada saja yang dengan baik hatinya membantu aku adanya.

Bukan dengan Unta je, dengan Si Tenuk pon. Waktu aku masih kurang paham dengan peelnya, dan Tenuk tamau hidup. Jenuh jugak la tekan hidung beliau tapi tak jugak makan saman.

Sekonyong-konyong je waktu tuh muncul sorang neh, ngan baik atinya bagi tips kejutkan si Tenuk yang seronok mainkan aku dengan ulahnya tuh. Sekeh sedas baru tau. Ikut tips tuh, dan-dan je si Tenuk sedar. Tembax baru tau.

Sume yang jadik jujurnya membukak mata aku. Bukan sume KL pentingkan diri sendiri je. Lagikpon yang duk KL pon, bukan semestinya anak jati KL. Dah namanya Kota Ibu Kota, sume orang dari seluruh ceruk ada kat sinih.

One of my good friend pon anak KL pe, tp dia sweet, nerd & nice. Keke~

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

akhirnya blh baca blog ko

nmEsfie berkata...

keke...menunaikan jnji~haha