Rabu, 22 Oktober 2014

Rumah Sewa : Deposit

Adat berkelana pasangannya ialah rumah sewa.

Dan adat menyewa ialah deposit rumah, atau juga merupakan duit jaminan, yang mana selalunya sama ada akan dipulangkan apabila penyewa keluar dari rumah tersebut, atau sewa bulan terakhir (atau dua bulan terakhir - bergantung kepada berapa bulan deposit diambil) tak perlu dibayar.

Pengalaman menyewa bilik master lebih kurang tujuh tahun, sikit sebanyak aku memahami fungsi deposit. Selain penyewa, aku jugak bertanggungjawab membantu mencari penyewa baru bila ada ahli bilik yang ingin keluar. Jadi peranan penyewa dan 'tuan' punya bilik sama-sama dirasa di situ.

Selalunya bila sorang nak keluar, beliau perlu mencari ganti, sebab gantinya nantilah yang akan bagi deposit bilik yang mana akan dipulangkan balik pada beliau. Bila konsep ni diterapkan maka takde la beliau yang nak keluar ni culas nak keluar macam tu saja, apatah lagi bila deposit adalah dua bulan. Takde ganti maka deposit beliau akan hangus.

Terang lagi bersuluh deposit bertindak selaku pengikat kepada penyewa agar tidak bertindak sewenang-wenang.

Err... mungkin terang bagi aku yang dah kerap/lama menyewa, tapi pada mereka yang baru kali pertama nak duduk menyewa, deposit ialah apa...?


*************************************************


Alkisah, beberapa bulan lepas aku temankan adik yang sorang mendaftar untuk IPTA dan untuk pelajar degree asrama tak disediakan, maka si adik ni dan beberapa rakannya sepakat menyewa di sebuah taman perumahan yang tak jauh sangat dari kampus.

Si adik ni yang pertama sampai di rumah sewa tersebut, dan sempat lah jugak aku beramah-tamah dengan tuan rumah. Yang aku kagum adalah rumah tersebut boleh dikatakan lengkap dengan keperluan asas. Peti ais, mesin basuh, TV, dapur, tong gas malah tuan rumah bagi jugak kipas duduk walaupun setiap bilik, ruang tamu, hatta dapur, dah dilengkapi kipas syiling.

Sebelum bertolak balik ke KL semula, sempat jugak aku ketemu salah sorang teman serumah si adik ni. Sambil sembang-sembang aku sempat jugak luahkan kekaguman tentang kelengkapan asas rumah tersebut (bagi aku yang menyewa di KL, rumah kosong beerti kosong sekosongnya, jangan kata kipas syiling, kipas duduk pun takde).

Cuma, jawapan yang aku terima sedikit kelakar.

"Yelah, sebab saya yang bagi duit deposit awal-awal, nak suruh sediakan semua ni lah."

Pegun sekejap. Dengan nada yang sedikit angkuh, dan percakapan yang langsung tak memandang wajah aku.

Nyaris jugak aku  ajak duduk bersila dan bukak kelas teori tentang apa itu deposit rumah sewa, hak sorang penyewa, dan kuasa sorang tuan rumah.

Dengan atau tanpa deposit, kelengkapan asas tersebut adalah hak tuan rumah. Andai kata tuan rumah memang taknak sediakan, selaku sorang penyewa anda tak boleh cakap apa pun. Anda hanya menyewa rumah tersebut, hanya sebuah ruang. Dan andai kata tuan rumah tak membenarkan adanya sebarang tambahan perabot dalam ruang tersebut sekalipun atas alasan apa pun, ia tetap perlu dipatuhi.

Hampir jugak aku tanyakan, dah berapa lama duduk menyewa...? Dah sejak bila deposit tu macam tu kesahnya...? Tapi tu lah, biarkan saja Si Luncai terjun dengan labu-labunya.




P/S: Hari ni dapat tahu bulan depan si adik ni akan berpindah keluar, ke taman perumahan sebelah je pun. Atas alasan tak tahan  lagi sebumbung dengan teman yang sorang tu, yang katanya makin lama makin lebih kuah dari tuan rumah. Hai la...


Tiada ulasan: