Ahad, 19 Oktober 2014

Shopping: Online VS Traditional

Shopping secara online atau dalam talian memang makin famous sekarang ni, apatah lagi di kalangan mereka yang bekerjaya dan enggan meredah kesesakan semata untuk baju sehelai dua.

Jangan kata baju, tudung, kasut, handphone, malah barangan runcitbpon boleh dibeli secara dalam talian.

Mudahnya shopping tanpa tinggalkan rumah, meredah kesesakan lalu lintas, lelah mencari ruang letak kereta, dan tak payah risau nak sarung apa sekadar untuk keluar. Cuma hadap komputer, handphone, atau tablet, pilih, bayar menggunakan online transfer atau kad kredit maupun debit, ta-dah.. kurang seminggu semuanya tiba di depan pintu.

Cumanya, setiap apapun ada baik buruknya. Pembelian dalam talian terutama untuk pakaian, kadang harganya hampir 3kali ganda harga di pasaran biasa.

Pakaian contohnya, sehelai selendang bawal kosong hanya berharga RM4.80 (Muaz Textile), sedang secara dalam talian ia mencecah RM10. Lebih kurang bernasib baik, tak termasuk caj pengeposan yang biasanya cecah RM7.

Justeru, shopping secara dalam talian yang penuh santai, atau korbankan sedikit masa dan tenaga untuk ke pasaraya, adalah satu pilihan. Tiada yang salah.



P/S: Online atau traditional, dua-dua punyai persamaan : shop till drop. Heh~

Tiada ulasan: